Spreken ze in Antwerpen(Belgie) verstaanbaar Nederlands?

Ik ben van plan om naar Antwerpen te rijden en vroeg mij af of ze daar (verstaanbaar) Nederlands spreken voor iemand uit Amsterdam omgeving?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
12.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met verstaanbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstaanbare taal ....dat wel .Maar een gemiddelde Antwerpenaar zal U in het Antwerps aanspreken . Op andere plaatsen in Vlaanderen doet men de moeite Nederlands te spreken tegen een vreemde. Maar dat is aan een gemiddelde Antwerpenaar helaas niet besteed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vindt ge dit verstaanbaar? Dit is Aantwaarps
http://www.youtube.com/watch?v=hz-9CHQlK7k
MissBiggie
11 jaar geleden
Verstaan zal je ze zeker, daar ik aanneem dat je niet doof bent. Of je het ook begrijpt is weer een ander verhaal ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amai, gij zot uit d'n polder. Misschien zou U zich moeten afvragen of de Antwerpenaar U wel zal verstaan (= begrijpen). Verstaat ge dat? En als d'n Antwerpenaar U niet zou verstaan, dan zou ik dat ook goe kunnen verstaan (=begrijpen). 'Ollanders uit d'n polder klappen zo'n apart dialect.

Het beste antwoord

Nee, in Antwerpen spreken ze Vlaams. ;)
Voor de gemiddelde Nederlander echter, is dat uitstekend te verstaan, zeker als je af en toe naar de Belgische televisie kijkt. Er zijn wel een paar woorden anders, maar het verschil is zo minimaal, dat je voor de gewone omgang uitstekend met elkaar kunt communiceren, zeker over huis- tuin- en keukenonderwerpen. Er zitten wel eens - voor ons - grappige woorden tussen die eventueel voor misverstanden kunnen zorgen, maar dat zal je op een korte vakantie niet snel gebeuren.

Er zullen wel (oudere?) Antwerpenaren zijn die echt heel plat Antwerps spreken dat wellicht moeilijker te verstaan is, maar dat geldt eigenlijk voor alle dialecten, en dat zijn in de regel niet de mensen die je tegenkomt op een gemiddeld toeristisch tripje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja ze spreken gewoon nederlands met wen accent ik kan ze gewoon verstaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan je in Antwerpen wel verwachten ze spreken daar verstaanbaar Nederlands.
11 jaar geleden
Ja hoor; als de Amsterdammer Nederlands verstaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een paar oudere mensen die je niet goed verstaat, die echt plat Antwerps dialect spreken, maar verder spreken ze gewoon verstaanbaar Nederlands.

Als je naar de Belgische tv luistert, versta je ze toch ook gewoon?
11 jaar geleden
Ik kom ook uit Amsterdam, en ik was laatst ook naar Antwerpen, En ik heb geen moeite gehad met mensen te verstaan! Ze hebben een enkele keer een ander woord voor iets, maar dat is nog wel te herleiden! Ze noemen daar een bonnetje geloof ik iets van een kassaticket, maar dat zal niet echt voor problemen zorgen! En het accent is naar mijn idee ook wel te verstaan, al helemaal van de mensen in winkels/VVV/restaurant, enz, en dat zijn (waarschijnlijk) de mensen waar je het meest mee in contact komt.
Veel plezier alvast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwerpen is een aangename, gezellige stad!
Welkom Amsterdammers!
Het is uitstekend te verstaan. Het is alleen een dialect (natuurlijk de zachte G :p).