Is "Een auto verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid" goed Nederlands?

Ik vraag me af of "tegen" hier het juiste voorzetsel is. Het klinkt me wat raar in de oren.

En ik vraag me sowieso af of de zin wel juist is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij verzeker je jezelf tegen het risico van aansprakelijkheid. Verder is het een aansprakelijkheidsverzekering en verzeker je je niet TEGEN de wettelijke aansprakelijkheid. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprakelijkheidsverzekering
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zou zelf zeggen: Een auto WA verzekeren.
Of
Een auto VOOR wettelijke aansprakelijkheid verzekeren. Maar de eerste optie lijkt me het beste.

Antwoorden (3)

Ja hoor, kortweg jouw auto WA verzekeren....

Toegevoegd na 1 minuut:
Je verzekert je dus TEGEN wettelijk aansprakelijk gesteld worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Tegen" is niet goed. Dat wekt de indruk dat je iets kunt doen tegen wettelijke aansprakelijkheid. En dat kan niet, want die aansprakelijkheid is er gewoon (een kamerlid kan er wel iets tegen proberen te doen, namelijk de wet wijzigen).
Je kunt wel zeggen: ik ben verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid, oftewel: voor de gevolgen van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is correct Nederlands. Kijk maar eens op een willekeurige verzekeringssite. Ze verzekeren je tegen ziektekosten, je bent verzekerd tegen WA enz.
Je kunt je tegen bijna alle risico's verzekeren.

Je verzekert jezelf ertegen zodat je zeker bent dat de kosten niet op jou verhaald worden.
amc
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Klopt. Ook als je bent verzekerd tegen brand kan je huis nog steeds in de fik gaan. Het betekent dat de verzekeringsmaatschappij je de financiële schade vergoedt.