Waarom wordt GOOD hier anders uitgesproken dan bij GOODMORNING?

http://www.howjsay.com/index.php?word=good&submit=Submit

Toegevoegd na 56 seconden:
Als er mensen zijn die zeggen dat er geen verschil is, moeten ze maar naar de link luisteren of naar films/tv. Er is wel degelijk een verschil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er maar net aan wat het accent is. Er is niet één Engelse uitspraak.
Amadea
11 jaar geleden
Goodmorning bestaat niet. Het is "good morning"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay, maar op die link hoor je al 2 verschillende mogelijkheden. En er is een duidelijk verschil met goodmorning, goodafternoon good day enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar dan nog je zegt geen gutmorning maar goedmorning terwijl je bij good alleen wel gut zegt. Luister maar eens goed Amadea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'gutmorning' klinkt mij logischer in de oren dan 'goedmorning'...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luister mijn link maar eens. Dan hoor je de verschillen heel duidelijk. Beetje lastig hier om met half ned. te schrijven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het "good" op de site in je link klinkt erg vreemd. Waarschijnlijk had de man die dit heeft ingesproken net even zijn dag niet. Het "good" in "Good morning" klinkt veel natuurlijker, en m.i. is er geen enkel verschil in de uitspraak, alleen komt het "good" er op deze site een beetje ongelukkig uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor het anders ook vaak in films. Amerikaanse films. Good wordt daar niet lang uitsproken maar juist kort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amerikaans Engels is sowieso een andere uitspraak en dan hangt het ook nog eens af per streek. Dat is bij ons niet anders. Een limburger zegt heel anders goedendag dan een Groninger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Good Morning wordt aan elkaar uitgesproken en los geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt en dus als een soort samenstelling. Maar het klinkt anders dan los zonder morning er achter of vind je dat good altijd hetzelfde moet klinken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de samenstelling zou het hetzelfde kunnen klinken. Kort, met nadruk op het tweede woord. In mijn antwoord staan linkjes en op elke pagina staat bij het woord een icoon met een luidspreker. In alle samenstellingen klinkt Good ongeveer hetzelfde. Als los woord wordt het iets langer uitgesproken, wat jij ervaart als Gu-et.

Het beste antwoord

De uitspraak van Engelse woorden hangt erg af van het land of streek. Dat je in films een andere uitspraak hoort is hierdoor ook heel verklaarbaar.

De uitspraak van letters in het Engels en Amerikaans is al verschillend, in samenstellingen al helemaal. Dat is in veel talen zo.

De verschillen in uitspraak tussen Good hangen ook af of het als zelfstandig woord wordt gebruikt of in een samenstelling:

http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/good-looking
http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/good

Klik maar op icoon voor de uitspraak bij beide links. Bij een samenstelling (met of zonder streepje) ligt het accent anders en spreek je het als één woord uit. Ik denk dat dit het uitspreken van de samenstelling makkelijker maakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook bij andere combinaties hoor je dat de klemtoon op het tweede samengestelde woord ligt en "good" dus niet goed wordt uitgesproken.

http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/good-night
http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/good-looking
http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/good-smelling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist dat bedoelde ik nou, alleen schijnen velen dat hier niet te begrijpen. Good los of als een soort samenstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link bij je vraag hoor je het ook. Maar zoals je zelf ook aangeeft, het hangt af of je het los zegt of als samenstelling. Nu kent Engels geen samengestelde woorden die aan elkaar worden geschreven, maar ze worden wel als een woord uitgesproken. Soms staat er een streepje tussen (dus goog morning en good-looking).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het verschil in uitspraak ontstaat door het verschil in klemtoon. Bij "good" ligt de klemtoon op de "oo". Bij "good morning" ligt de klemtoon op de "o" van "morning". Doordat de "oo" van "good" de klemtoon verliest, verandert de uitspraak enigzins.

In het Nederlands kennen wij dit verschijnsel ook. Spreek maar eens "voeding" en "flesvoeding" uit. In het eerste geval ligt de klemtoon op de "oe", in het tweede geval op de "e" van "fles". De uitspraak van "voeding" verandert door het wegvallen van de klemtoon.
Cryofiel
11 jaar geleden
Net als in het Nederlands, is er ook in het Engels niet één manier om woorden uit te spreken. Het hangt sterk af van waar je vandaag komt. Zo zijn de verschillen tussen, bijvoorbeeld, Engels, Amerikaans en Autralisch levensgroot, en heb je ook daar weer plaatselijke en streekdialecten.

Het Nederlandse woord 'goed' klinkt ook heel anders als je het in Amsterdam hoort, in Breda, in Twente of in Groningen. En in samenstellingen kan dat verschil nog groter worden.

Uitgesproken door exact dezelfde persoon hoeft het verschil tussen 'goed' en 'goedemorgen' niet meer dan minimaal te zijn ; maar een Limburger die 'goed' zegt vergelijken met een Groninger die 'goedemorgen' zegt, wordt al een heel ander verhaal. Toch versta je ze beiden, als je goed Nederlands verstaat. Zonder enig probleem.