Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar slaan de bijvoeglijke naamwoorden op bij vergelijkingen in het Frans?

In mijn lesboek staat dat ik moet kijken waar het bijvoeglijk naamwoord op slaat, maar het zijn vergelijkingen dus ik weet niet als ik dan naar eerste woorden moet kijken of juist de laatste. Bv: Elle est aussi grand?e? que mon copain. Moet ik er dan dus een 'e' bij doen, omdat elle vrouwelijk is, of moet ik kijken naar 'mon copain' en er geen 'e' achter zetten omdat het mannelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het moet 'grande' zijn omdat 'elle' vrouwelijk is
Mon copain is mannelijk anders zou er 'ma copine ' staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De juiste schrijfwijze in dit geval is 'grande'. Het bijvoeglijk naamwoord slaat namelijk op 'elle', en niet direct op de vergelijking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij slaat het terug op het onderwerp omdat het iets zegt over het onderwerp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bijvoeglijke naamwoord zegt iets over het onderwerp.
Wie is groot? Zij . In jouw zin is zij (elle) het onderwerp en zij is dus groot en wel eveneens zo groot als mijn metgezel.
Zij is groot en daar gaat het om, het gaat dus over haar en in dit geval komt er een 'e 'achter grand(e).
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding