Waar slaan de bijvoeglijke naamwoorden op bij vergelijkingen in het Frans?

In mijn lesboek staat dat ik moet kijken waar het bijvoeglijk naamwoord op slaat, maar het zijn vergelijkingen dus ik weet niet als ik dan naar eerste woorden moet kijken of juist de laatste. Bv: Elle est aussi grand?e? que mon copain. Moet ik er dan dus een 'e' bij doen, omdat elle vrouwelijk is, of moet ik kijken naar 'mon copain' en er geen 'e' achter zetten omdat het mannelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (4)

Het moet 'grande' zijn omdat 'elle' vrouwelijk is
Mon copain is mannelijk anders zou er 'ma copine ' staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De juiste schrijfwijze in dit geval is 'grande'. Het bijvoeglijk naamwoord slaat namelijk op 'elle', en niet direct op de vergelijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij slaat het terug op het onderwerp omdat het iets zegt over het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bijvoeglijke naamwoord zegt iets over het onderwerp.
Wie is groot? Zij . In jouw zin is zij (elle) het onderwerp en zij is dus groot en wel eveneens zo groot als mijn metgezel.
Zij is groot en daar gaat het om, het gaat dus over haar en in dit geval komt er een 'e 'achter grand(e).
amc