Is het woord 'pittig' ontstaan doordat de pitjes van een peper het pittigst zijn?

ivm PITjes en PITtig....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

Niet door het pikant zijn van de peper, maar wel doordat deze veel pitjes bevat. Pittig sloeg namelijk oorspronkelijk op vruchten, en betekende: van een pit voorzien, vol pitten, veel pitten hebbende. Of op planten: merg hebbende. Later kreeg het ook een figuurlijke betekenis voor personen of zaken: waar pit in zit. Het bijvoeglijk naamwoord kreeg ook de betekenis van: aantrekkelijk, lief, aardig, voor het gezicht of het gehoor. Vooral van iets dat klein is; zowel van personen als zaken.
Als bijwoord staat pittig voor:
1. Met kracht en stevigheid.
2. Op een manier die blijk geeft van geestkracht en snedigheid.
3. Op kernachtige wijze, zaak- en geestrijk.
Amadea
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Wilde ik net tikken dat ik het vreemd vond dat de reacties verdwenen waren, zie ik ineens dat de tekst van het antwoord anders is (dus oude verwijderd en nieuwe geplaatst). +1