Waarom zetten Spaanstaligen altijd een 'e' vóór de 's' wanneer deze gevolgd wordt door een medeklinker?

Bijvoorbeeld: e-smartphone. Het betreft meestal woorden uit een andere taal, want in hun eigen taal staat er altijd een 'e' voor een s die gevolgd wordt door een medeklinker. Maar er is toch geen enkel probleem met de uitspraak van een s gevolgd door een medeklinker, dus waarom voegen ze die 'e' dan altijd toe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Spanjaarden ervaren het juist wel als een uitspraakprobleem. Een dergelijk geval kwam ook naar voren tijdens mijn college taalkunde. Het kost namelijk meer moeite om de de combinatie van een s + een medeklinker uit te spreken dan wanneer deze s wordt voorafgegaan door een andere klinker. Er wordt dan als het ware een aanloopje gemaakt voor deze opeenvolging van letters. Een principe van taal/uitspreken is dat het wordt gedaan op de manier welke het minste moeite kost.