Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen SMEKKEN en SMAKKEN?

Deze vraag achtervolgd me al heel lang en ik zou dolgraag een antwoord willen. sommige zeggen dat een van de twee een dialect is. maar ik weet het echt niet meer..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Smakken is hoorbaar voor anderen iets eten. Smekken kan dat ook betekenen, maar in dialect wordt daarmee 'smaken' bedoelt. Smekt 't? betekent: Vind je het lekker?
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Blijkbaar is daar geen verschil in:

smekken
1) Smakken

Toegevoegd na 17 minuten:
volgens de Grote Van Dale zijn beide het zelfde
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
het verschil zit in de klinkers.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig dat wilde ik ook antwoorden ;-) +
niko
12 jaar geleden
:>)
Het woord smekken wordt inderdaad vaker gebruikt als mensen dialect spreken doch het is wel degelijk een woord dat als evenwaardig erkend wordt door diverse papieren en online woordenboeken.

Smakken wordt dus vaker gebruikt door mensen die 'beschaafd' spreken.

Beiden kunnen dus 'ongestraft' gebruikt worden in dictees, verslagen, taalspelletjes enz.

Best grappig dat GV smekken als spelfout aangeeft. Bij deze hebben ze dus werk aan de winkel om hun spellingcontrole te updaten... of is het upgraden? Haha

De woordkeuze is nu aan jou welk woord jouw voorkeur verdient. Smekken of Smakken.

Liefs en smek-smak er maar eens lustig op los ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding