wat is het verschil tussen SMEKKEN en SMAKKEN?

Deze vraag achtervolgd me al heel lang en ik zou dolgraag een antwoord willen. sommige zeggen dat een van de twee een dialect is. maar ik weet het echt niet meer..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.9K

Antwoorden (4)

Smakken is hoorbaar voor anderen iets eten. Smekken kan dat ook betekenen, maar in dialect wordt daarmee 'smaken' bedoelt. Smekt 't? betekent: Vind je het lekker?
Amadea
12 jaar geleden
Blijkbaar is daar geen verschil in:

smekken
1) Smakken

Toegevoegd na 17 minuten:
volgens de Grote Van Dale zijn beide het zelfde
fremar
12 jaar geleden
het verschil zit in de klinkers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig dat wilde ik ook antwoorden ;-) +
niko
12 jaar geleden
:>)
Het woord smekken wordt inderdaad vaker gebruikt als mensen dialect spreken doch het is wel degelijk een woord dat als evenwaardig erkend wordt door diverse papieren en online woordenboeken.

Smakken wordt dus vaker gebruikt door mensen die 'beschaafd' spreken.

Beiden kunnen dus 'ongestraft' gebruikt worden in dictees, verslagen, taalspelletjes enz.

Best grappig dat GV smekken als spelfout aangeeft. Bij deze hebben ze dus werk aan de winkel om hun spellingcontrole te updaten... of is het upgraden? Haha

De woordkeuze is nu aan jou welk woord jouw voorkeur verdient. Smekken of Smakken.

Liefs en smek-smak er maar eens lustig op los ;-)