Moet ik hier een lidwoord gebruiken of niet?

Bij TDF dit is een afkorting van een discotheek dat heet The Dance Factory. moet ik dan zeggen we gaan naar TDF, of; we gaan naar het TDF? Welke is correct Nederlands? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we gaan naar de TDF
Amadea
12 jaar geleden
We gaan naar The Dance Factory. Waarom zou je alles afkorten? Dit is voor iedereen duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt eigenlijk helemaal gelijk, maar het probleem is dat ik dan de enigste zou zijn in onze omgeving iedereen zegt TDF :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan naar tdf.
Lidwoord is overbodig, én het zit al in de naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt weer helemaal gelijk! sorry sorry
Amadea
12 jaar geleden
Welnee, ik zie ze ook allemaal en velen met mij. Maar het akelige is dat je het niet mag opmerken, omdat dit in de richtlijnen staat. Het kost 5 punten als zo'n reactie door het moderatieteam wordt verwijderd.... Helaas is dat een kennisvermeerdering die niet gegeven mag worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea Dank je wel, ik heb in mijn korte GV-carriere (zonder accent grave...) al genoeg contact met het "team"! Ik hoop dat mijn antwoord hieronder dan wel goedgekeurd wordt : het is ter lering .... !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben gewoon zo'n slecht taalgevoel dat als er geen regels zouden zijn we elkaar strak niet meer zouden verstaan (in hoeverre dat nu al niet het geval is).

Het beste antwoord

Lidwoorden gebruik je niet bij eigen namen :
ik ga naar Albert Heijn/ik ga naar Appie/ik ga naar Klootwijk (de bakker)/ik ga naar Jan de buurman.
Anders is het als je zegt: ik ga naar DE bakker/ik ga naar HET stadhuis/ik ga naar DE discotheek/ik ga naar DE buren.
@Jensma, wat jij hebt is een kruising, je zegt niet : ik ga naar dans fabriek, maar : ik ga naar DE dans fabriek "The Dance Factory" en als je het afkort wordt het :
ik ga naar TDF, dat is correct Nederlands ! :^)
Het is dus DE fabriek en het verschil tussen DE en HET is moeilijk, meer van jongs af aan de taal spreken en er dan ook meer automatisch en ook gevoelsmatig mee omgaan. Daarnaast zijn er altijd verschillen tussen "A"- en "B"-mensen ! "A"-mensen zijn mensen met gevoel voor taal !
Succes.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het is ook :
DE discotheek, DIE ...
HET meisje, DAT ...
DE fietsen, DIE ...
Hier worden ook vaak fouten mee gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Leuk voorbeeld van de bakker! Wij gingen naar Braakhuis.
Maar bij drogisterijen en warenhuizen gebruik je toch wel een lidwoord. Je koopt iets bij de Hema of het Kruidvat. Of klopt dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Amadea, leuk he, bakker Klootwijk, wereldberoemd in Rotterdam als bakker... Je hebt het over warenhuizen : Hema en C&A : we gaan naar DE Hema en DE Bijenkorf en we gaan naar C&A en V&D... #HEMA is een afkorting van Hollandsche Eenheidsprijzen
Maatschappij Amsterdam en
#De Bijenkorf heet gewoon zo = een "flat voor bijen"
#C&A is een combinatie van Clemens & August
Brenninkmeijer (2 broers) die in zaken gingen.
# V&D is een combinatie van Vroom & Dreesmann,
2 kennissen/vrienden die in zaken gingen. Het Kruidvat kan ik niet verklaren, heb gezocht naar ontstaan van de naam, niet te vinden, is voor mij dan hetzelfde als de Bijenkorf en de Hema is een samenvoeging van de H E M A letters (weet je wat wij vroeger zeiden ? Hier Eet Men Afval, flauw he ? En het is zeker niet waar).Gisteren HEMA-snert gegeten:erg lekker..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn in mijn ogen helemaal geen eigen namen, de bedrijfsnamen zijn afgeleid/gebaseerd op eigen namen. Als ik zeg ik ga naar Bart Smit ga ik een naar een persoon met die eigen naam Bart Smit, als ik zeg ik ga naar "de" Bart Smit ga ik naar de winkel die wel of niet opgericht is door ene Bart Smit. De verwarring zou ik alleen terecht vinden bij een bakker die ook daadwerkelijk in zijn naar hem genoemde zaak staat. Hier een leuk stukje: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hema-de-hema "Er zijn geen vaste regels voor lidwoordgebruik bij winkelnamen." Ik denk ook dat het gebruik van de V&D bij jongeren komt omdat ze niet eens weten dat het hier om een eigen naam gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat : dank je wel ! Heel interessant en ik denk dat we dus, zoals "Onze Taal" ook al liet doorschemeren en jij ook zei bij V&D, ook met leeftijd te maken hebben... en wat ik niet mag vergeten : taal leeft en verandert sneller dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft me geholpen ! erg bedankt !

Andere antwoorden (4)

Ik denk zonder. Want als je het helemaal zegt krijg je 2 lidwoorden achter elkaar. Dat is best raar.

Toegevoegd na 1 dag:
Aan de andere kant, TDF is een plaats en voor een plaats moet altijd een lidwoord. Volgens mij kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, letterlijk gezien wel maar aan de andere kant worden afkortingen vaker raar behandeld, denk bijvoorbeeld aan "SOHO-hond" (sociale hond-hond)
Ik zou zeggen, gebaseerd op puur wat ik lekker vind klinken: "Wij gaan naar The Dance Factory" of: "Wij gaan naar de TDF"

In dit geval zie ik het begrip "TDF" als een ding, en een ding heeft in mijn ideale wereld een lidwoord nodig. Het punt is hier dat de T van TDF *in de afkorting* niet meer de rol van lidwoord heeft, en dan vind ik 't gerechtvaardigd om zelf een lidwoord in te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij zonder lidwoord beter. Je zegt toch ook niet: we gaan naar de PSV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands zet je voor een afkorting altijd een lidwoord. De NAVO, de BBC, dus ook de TDF.