Waarom spreken wij de J in Rioja uit als een G terwijl het met een J geschreven wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het Spaans is!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olé
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een Spaanse wijn is. In het Spaans worden woorden en letters nu eenmaal anders uitgesproken dan in het Nederlands. Zo wordt een "J" in het Spaans uitgesproken als een "G" en een "V" als een lichte "B". Chardonnay spreek je toch ook op zijn Frans uit en Moezel of Dommelblümchen op zijn Duits.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het Spaans is!!
Die "j" is een keel "h" zoals ook het Arabisch dit heeft.
Een Nederlander met die "j" uitspreken als "g". En voor een Belg kan je zeggen dat ze als "ch" uitgesproken wordt.
Rioja is een landstreek die ten Noorden van Madrid ligt en een wijnsoort uit de gelijknamige streek. Toegevoegd na 47 seconden:
met = moet

Het beste antwoord

Simpelweg omdat het een Spaanse wijn is en daarom de spaanse uitspraak gebruikt wordt. Rioja wordt dus Rioga.

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de bron: De letter "j"
De j klinkt als de Nederlandse g: jerez