Hoe spreek je "30" uit in het Engels met een Brits accent?

Ik raak nogal in de war door mensen die de tweede 'T' niet uitspreken als in: "thir-y", en sommigen die dat wel doen met een sterke 'T': "thirty".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Amerikaanse programma's op TV? In Amerikaans Engels klinkt het namelijk eerder als "thirdy" met een D.

Het beste antwoord

Ten eerste ligt de nadruk (stress) op de THI--rty (eerste lettergreep).

De th moet als een stemloze dentale fricatief worden uitgesproken. Hij is dus 'sterk' (strong). Ik neem aan dat je de th goed uitspreekt en geen 'surtie' ofzo zegt. Voor meer informatie verwijs ik je naar http://en.wikipedia.org/wiki/Pronunciation_of_English_th .

De 'i' is hier een /ʌ/ geloof ik. Ik weet niet in hoeverre je thuis bent ik phonetics, maar het komt neer op een sterke toonloze e zoals in emmer (de laatste e). Je moet je kaken wel iets meer naar beneden laten vallen (low jaw-dropping).

De t is ZONDER aspiratie. Het is namelijk niet initial noch met nadruk. Dit is gewoon een sterke t met het puntje van je tong. Niet zoals wij hem uitspreken, helaas. Hij moet wel iets sterker 'sharp'. Meer informatie waarschijnlijk op http://en.wikipedia.org/wiki/Voiceless_alveolar_plosive . Het verschil is niet echt heel belangrijk, geloof ik.

De 'y' wordt vaak als 'ie' uitgesproken. Dit is echter niet het geval. Hij zit tussen de 'ie' en de 'i' in. Bijna een soort 'èh'. Je moet hiermee zelf maar experimenteren. Het wisselt ook sterk per regio. In het echte Britse accent is hier ook ophef over. Een echte 'ie' is het in ieder geval niet. Een 'i' ook niet. Het zit er zo'n beetje tussen in.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft. Al met al kom ik dus uit op de uitspraak:
['θʌtI]

Groeten,
Sjoerd

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien heb je gemerkt dat ik niks heb gezegd over de r. Deze is niet van belang voor de uitspraak in zoverre dat het geen nieuwe klank oplevert. Wat de r WEL doet, is dat het de ʌ verlengt. De ʌ duurt daardoor wat langer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat die langer duurt, wordt het een ɜː-klank.

Nieuwe uitspraak:
[’θɜːtI]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is - tot nu- toe het enige juiste antwoord. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, maar wel veel vakjargon er in. (Wat ik persoonlijk wel fijn vind hoor, maar vraag me af of de vraagsteller hier wel wat aan heeft.)
En die ʌ klopt niet, hè. Maar daar kwam je later zelf gelukkig ook achter ;)
Mooi hè, Engels... :) *zucht*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik veel aan, bedankt!

Andere antwoorden (6)

Met een Brits accent zeg je een bijna onverstaanbare 'T'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een doorsnee Brits accent heeft anders een duidelijke T hoor.
je spreekt het uit als Turty
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klik op de onderstaande link voor de uitspraak

http://www.howjsay.com/index.php?word=thirty&submit=Submit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit het verschil zich voornamelijk in de manier dat je 'r' uit spreekt.
In de engelse taal laat je hem een beetje rollen en spreek je de 'ty' aan de voorkant van je mond... Je duwt hem naar buiten.
In de amerikaanse taal heeft de 'r' meer de klank van de 'gooise r ' en slik je de 'ty' meer in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het standaard Brits spreek je de t gewoon uit als een t en de r niet. Maar er zijn in Engeland, Schotland, Wales en Ierland allerlei accenten waarin het heel anders kan liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tzeudih. Zo klinkt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in het Brits-Engels in elk geval...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als je heeeeeel dronken bent :P