Waar komt het woord "belatafeld"vandaan?

De betekenis , die is me duidelijk , het is meer de vraag "hoe kom je erop!

12 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Het beste antwoord

Na enig speurwerk op het internet ben ik tot het volgende gekomen:

Belatafeld is afkomstig van het woord 'belaaitafeld' (http://www.dbnl.org/tekst/moor012gehe02_01/moor012gehe02_01_0096.php).
En wat is een laaitafel?

Een laaitafel is een ouderwets, ongeveer een meter hoog kastje, dat bestond uit drie of vier laden boven elkaar. Een vijftig jaar geleden kon men ze nog algemeen aantreffen in verschillende uitvoeringen, rechtaf of met uitpuilende buiken. Het waren voor de huismoeder heerlijke rommelkastjes, want er kon een hoop in opgeborgen worden. Ze zijn successievelijk uit de mode geraakt. Alleen bij antiquairs kon men nog wel eens fraaie exemplaren aantreffen. Bij de huidige rage naar antiek en quasi-antiek maken ze echter opnieuw furore en kan men ze weer kopen, vaak nieuwgemaakte in nabootsing van de oude trant. Hoe die laaitafel in onze uitdrukking terecht kwam, is ons niet helemaal duidelijk. Mogelijk is de gedachte aan rommelig, schots en scheef door elkaar liggend, er niet vreemd aan, want in zo'n laaitafel werd de boel nogal eens achteloos opgeborgen. Ook kon men er veel inladen.

Bron: http://www.cubra.nl/tilburgsdialect/pierrevanbeek/pierrevanbeekttp61-70.htm (Onder het kopje 'verbazen'.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Belatafeld is een typisch geval van een gereformeerde achtergrond waarbij je een krachtterm kon gebruiken en toch netjes blijven. Vergelijk met "Pot...voordekoffie" ipv potverdomme, of "God...fried Bomans"!

Toegevoegd na 1 minuut:
En het is dan dus een afleiding van 'belazerd'.