Wat is de reden dat men steeds vaker 'toch' als 'tog' schrijft?

Vooral hier op GV zie ik dit steeds vaker gebeuren. Persoonlijk vind ik het een toonbeeld van laksheid en onkunde, niet van vernieuwing. Bij SMS'en zal er bij to> ook toch worden geadviseerd (T9) en zul je 'tog' zeer eigenwijs moeten toevoegen aan je woordenboek. Wellicht dat ik hier alleen in sta, maar ja. Is het om aan te tonen dat iemand het durft? nou tog, das stoer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je staat er niet alleen in; ook ik zie het als laksheid en persoonlijk irriteer ik mij er best aan als mensen 'tog' schrijven. Zo zijn er overigens wel meer woorden die op een dergelijke manier worden afgekort, om maar als voorbeeld te geven; de letter N wordt voor het gemak ook vaak weggelaten bij MSN/SMS-taal. Zoals ik al zei; ik vind het laksheid. Die mensen vinden het wellicht 'niet nodig' om het hele woord uit te schrijven; want zo begrijp je het ook wel wat er staat. Ik denk dat het op een gegeven moment zo 'standaard' is geworden om zo te schrijven, dat mensen het 'suf' vinden staan om het hele woord uit te schrijven. Ik vind het er kinderachtig en enigszins dom uit zien.

Als je naar de schrijfwijze van kinderen kijkt zie je dat er begonnen wordt met tog, later leren ze dat er ook nog een gklank is die je met ch schrijft en leren dan ook welke sat zijn. Het kan dus ook gewoon een kwestie zijn dat de Nederlandse taal niet goed beheerst wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100