Is 'niets doen' een maatregel?

Stel je hebt deze vraag: "Welke maatregelen kan het bedrijf n.a.v. een risicoanalyse nemen om de interne risico’s en de financiële gevolgen daarvan bij verwachte groei zo laag mogelijk te houden?"
Zou een maatregel dan 'niets doen' kunnen zijn?

(ik weet dat dit door bedrijven vaak toegepast wordt, het gaat me nu meer om de correctheid van de manier van vraagstelling)

Een alternatief zou zijn:

Hoe kan het bedrijf n.a.v. een risicoanalysen de interne risico’s en de financiële gevolgen daarvan zo laag mogelijk blijven?

(het staat onder de categorie taal omdat het dus over de juistheid van vraag/antwoord gaat!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets doen lijkt me een slecht plan, doorgaan zonder veranderingen lijkt me een betere optie (en dat is dus heel wat anders).

Antwoorden (4)

Ja, niets doen kan een maatregel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets doen is een maatregel, ik neem echter niet aan dat je al het personeel naar huis wil sturen en het bedrijf dicht gaat gooien. Geen veranderingen doorvoeren lijkt me een logischere maatregel.

Of ik begrijp je vraag niet anders neem ik aan dat je op zoek bent naar het laatste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je doet heeft gevolgen, maar ook alles wat je NIET doet heeft gevolgen. Oftewel : niks doen is ook een keus. De makkelijkste keus vaak, omdat je er geen actie op hoeft te ondernemen en er niet over nagedacht hoeft te worden, maar op lange termijn is het niet altijd de beste.

´Niets doen´ kan echter ook een prima antwoord zijn ; bij nader beredeneren en doorrekenen kan dan blijken dat er geen dingen zijn die verbetering of winst opleveren, waardoor er dus geen maatregelen getroffen hoeven te worden i.e. geen acties hoeven te volgen.

Niets doen is dus geen MAATREGEL, maar wel een BESLUIT. Om enige verwarring in het antwoord te voorkomen, zou je dan inderdaad idealiter moeten stellen : WAT zou het bedrijf kunnen doen om ... etcetera. Dan loop je echter het risico dat het antwoord (als het niet 'niets' is) luidt : maatregelen nemen. Waar je zonder inhoudelijke toelichting niets mee kunt.

Meer ruimte laat wellicht : Zou een bedrijf maatregelen kunnen treffen....bla bla bla...en zoja ; welke ? Dan heb je ruimte voor NEE én voor het toelichten van eventuele maatregelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn 'niets doen' en 'maatregel' allebei niet goed gebruikt. Een maatregel suggereert een ingrijpen en niets doen houdt (in de context) in om juist niet in te grijpen, omdat het probleem ook vanzelf oplost. Als er niet hoeft te worden ingegrepen en uit de risicoanalyse kwam dat het een risico was, klopt ook de analyse niet, omdat de kans dat het zich voor zal doen niet reëel is.