Wat is het verschil tussen 'knetteren' en 'knisperen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Knetteren is: een scherp krakend geluid geven. Het is een klanknabootsend werkwoord. De vlammen van een groot vuur knetteren.

Knisperen is: een licht knetterend geluid maken. Het komt uit het Duits, namelijk van knisteren. Ook dit is een klanknabootsend werkwoord. Verse sneeuw knispert onder je schoenen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het verschil zit 'm in de geluidservaring! Bijvoorbeeld bankbiljetten kunnen knetteren als je ze verbrand, maar knisperen als je een stapeltje door je vingers laat glijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knetteren is op hoog vuur, bv als je weer iets nieuws erop gooit en knisperen is op laag vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou knetteren omschrijven als een lage ondertoon met wat uitschieter die duidelijker hoorbaar zijn.
Knisperen is meer een 1tonig constant geluid
12 jaar geleden
Knetteren is harder en scherper dan knisperen. Vuurwerk, vonken en bromfietsen knetteren. En hoofdpijn. Verse sneeuw knispert onder je voeten, en inderdaad de bankbiljetten van Barts3cundo. Knetteren zijn kleine explosietjes. Knisperen eerder 'bros verkruimelen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knisperen is een lichte - of wat geluid betreft zachte - vorm van knetteren. Het zijn geen synoniemen, want iemand kan wel knetter- maar niet knispergek zijn.