Hallo, Wanneer gebruik je in het engels bij een tag question don't en wanneer het werkwoord? Zie extra uitleg

Ik heb hier twee voorbeeldzinnen:

You live in this house, don't you.
You should come home, shouldn't you?

Waarom gebruik je bij de eerste don't en geen liven't?
En waarom bij de tweede shouldn't en geen don't?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Je gebruikt question tags alleen bij hulpwerkwoorden. Hulpwerkwoorden zijn werkwoorden die samen met een gewoon werkwoord gebruikt worden. Hulpwerkwoorden zijn do, can, will, could, would, should en alle vormen van to be. (Bijvoorbeeld in de zin 'I could work here' is could het hulp ww en work het gewone werkwoord.
Een woord als 'live' is geen hulpwerkwoord, maar een gewoon werkwoord. Die kun je dus niet vervoegen in een tag. In plaats daarvan gebruik je dus een vorm van 'to do'. Bijvoorbeeld: 'You live in Amsterdam, don't you?'
Hopelijk een beetje duidelijk zo. Zo niet, ik leg graag uitgebreider uit als het nodig is ;)
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu heb ik deze zinnen: you have a lot of homework, haven't you?
we've got a nice house, haven't we? in deze zinnen is have toch geen hulpwerkwoord waarom dan toch haven't?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste zin is have inderdaad geen hulpwerkwoord, hier is het een gewoon werkwoord (betekenis 'hebben'), maar je kunt hem toch gebruiken voor je tag.
In de tweede zin is have wel een hulpwerkwoord, got is in dit geval het gewone werkwoord. Je gebruikt het hulpwerkwoord, dus have in dit geval.
Het beste kun je een aantal stappen nemen om de tag te bepalen.
1) Kijk of er 'do' of 'have' in de zin staat. Zo ja: gebruik die in de tag. (Bijvoorbeeld: You do a lot of work, don't you? Of: I have a cute dog, haven't I?) Zo nee: stap 2.
2) Kijk of er hulpwerkwoorden in de zin staan. Zo ja: gebruik die in de tag. (Bijvoorbeeld: We should go home, shouldn't we?)Zo nee: stap 3.
3) Kijk of er andere werkwoorden in de zin staan. Die vervang je in de tag door een vorm van 'to do'. (They work till late, don't they?) Zo duidelijker?
Succes maar weer!! :)

Andere antwoorden (1)

Bij een vraag naar bevestiging herhaal je het werkwoord, mits het een hulpwerkwoord is, uit je eerste retorische vraag.
Aangezien je bij een 'normaal' werkwoord een hulpwerkwoord nodig hebt om een vraag te vormen, wordt het hulpwerkwoord herhaald.
Should is een modaal werkwoord, krijgt geen do als hulpwerkwoord, hier herhaal je dus gewoon should.