Is het mogelijk dat de naam Jozef Geelman in de boeken van Pietje Bell een Nederlandse weergave is van de naam Flavius Josephus?

Josephus is Jozef. Maar heeft Flavius te maken met geel?
In de biochemie zijn stoffen met 'flavin' erin gele stoffen.
Josephus Flavus betekent gele Jozef.
Maar er staat Flavius Josephus, net wat anders.
Als Jozef Geelmans een zinspeling is op Flavius Josephus, is 'Geelmans' in plaats van 'Gele' uiteraard een vrijheid van de auteur.
Maar is er iemand die weet of Jozef Geelmans een verwijzing is naar Flavius Josephus?

Toegevoegd na 20 uur:
Flavius Josephus was uiteraard een geletterd man. Jozef Geelman wordt door zijn vader als een halve geleerde gezien. Mogelijk heeft dat met elkaar te maken.

Is er iemand die weet waar het woord Flavius vandaan komt bij Josephus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Nee, daar is geen verband tussen te leggen.
Pietje Bell is een autobiografische figuur van Chris van Abkoude. Hij zelf werd opgevoed door zijn oudere zus omdat z'n moeder als gevolg van zijn geboorte kwam te overlijden. Hij bracht, net als Pietje Bell, veel tijd op straat door en vermaakte zich met allerhande kattenkwaad. Hij was een driftig ventje die zich enorm op kon winden als er iets gebeurde dat in zijn ogen onredelijk was. Zo had hij een keer gezien hoe een politieagent op een hardhandige manier een zwerver oppakte en naar het politiebureau bracht. Hij maakte zich daar zo kwaad over dat hij de agent achtervolgde en een steen door de ruit van het politiebureau gooide. Die ervaring verwerkte hij in z'n boek Kruimeltje.
Bij het bedenken van de immer op fatsoen hamerende drogist en buurman Geelman heeft Chris van Abkoude vermoedelijk teruggedacht aan vroegere gesprekken met zijn schoolhoofd. Hij was namelijk onderwijzer van beroep, en gaf op ludieke wijze les aan de kinderen, via poppenkast. Maar dat kon het Rotterdamse schoolhoofd niet waarderen.
De drogist had een akelig brave zoon, Jozef junior, en die was verliefd op Pietjes oudere zus. De naam Geelman heeft de auteur waarschijnlijk bedacht omdat het gezicht van de buurman de kleur had van de kruiden die hij verkocht. En Jozef misschien omdat die naam populair was bij de katholieken. Maar dat gok ik maar, omdat daar nergens informatie over te vinden is.

Toegevoegd na 19 uur:
Wat betreft de naam Flavius Josephus. Deze man werd geboren als de jood Jozef ben Matthias (ben betekent 'zoon van'). Hij was legeraanvoerder tegen de Romeinen, maar kon niet tegen hen op. Daarom sloot zich aan bij de vijand. Ging zich Josephus noemen, de Romeinse vertaling van Jozef, en nam de naam van de keizer daarbij mee aan: Flavius Vespasianus.
Amadea
12 jaar geleden
MoniqueT
12 jaar geleden
Weet je trouwens of de latere Pietje Bell boeken door Chris van Abcoude zelf zijn geschreven of door iemand anders? Het laatste boek "de zonen van Pietje Bell" zou zich voor WOII afspelen, maar daarvoor was er "Pietje Bell in Amerika" en daarin kijkt Pietje naar John F. Kennedy op tv en dat is begin jaren 60
Amadea
12 jaar geleden
Hij heeft ze allemaal zelf geschreven. De auteur is zélf verhuisd naar Amerika, dat zal de verhaallijn hebben beïnvloed. Maar de chronologie klopt inderdaad niet met de werkelijkheid. Lees het hele stuk maar in mijn eerste link. Bijvoorbeeld eerst was Jozef junior 12 jaar ouder dan Pietje, maar later bleek er nog maar 6 jaar verschil te zijn.