Wat betekent 'bovenschools'?

Ik kwam het tegen in de zin: "Er zijn goede argumenten om deze samenwerking op bovenschools niveau tot stand te brengen."

Wellicht betekent het iets in de richting van: 'wel in samenwerking met de school, maar niet geïntegreerd in de school'.

Ik vermoed dat dat wel enigszins de strekking dekt, wanneer ik het woord echter op google zoek, krijg ik resultaten met contexten waarbij ik die omschrijving van het woord niet lijk te kunnen toepassen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Bovenschools betekent vooral zoiets als 'overkoepelend over meerdere scholen'. Zo heb je bijvoorbeeld bijzondere leerkrachten die op alle scholen binnen een stichting (bij)les kunnen geven, en dus niet aan één enkele school gebonden zijn. Of activiteiten voor alle scholen in een bepaald gebied. Of het bovenschoolse management ; mensen die over meerdere scholen wat te zeggen hebben, zoals een openbare stichting die alle openbare scholen in een stad bestuurt.

Precies de zin die jij hier aanhaalt herinner ik me nog uit een tijd dat ik zelf nog in de ouderraad zat op een school, en alle ouderraden en medezeggenschapsraden onder een nieuwe stichting gingen vallen, waarbij we dus ook (bovenschoolse) activiteiten gingen ontplooien in samenwerking met andere scholen.

Bovenschools heeft dus alles met school te maken, maar niet met één school ; het zijn de dingen die zich als een 'paraplu' over meerdere scholen heen uitstrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder