Wat word er precies bedoeld met: Hoe meer kennis hoe meer twijfel?

Kan iemand mij dat uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

misschien zoiets als; als je veel weet , ga je twijfelen of het niet iets anders zou kunnen zijn. Wanneer je minder van iets af weet, valt er ook weinig te twijfelen

Hoe meer kennis je vergaart hoe vaker je tot de vaststelling komt dat er heel wat theorieën of visies haaks tegenover elkaar staan. Hoe meer kennis je vergaart hoe meer contradicties je ontwaart. Extra kennis kan verwarring zaaien indien je zelf geen uitgesproken mening of visie hebt over hetgeen je bij leert. Bijvoorbeeld: Jij hebt thuis geleerd om 3 x per dag jouw tanden te poetsen met tandpaste-X omdat jouw ouders ervan uitgaan dat X de beste tandpasta is die er bestaat. Op een dag leer je op school dat tandpasta X niet goed is voor het tandvlees en dat je dus veel beter tandpasta Y kan gebruiken. Later lees je in één of ander medisch magazine dat zowel tandpasta X als Y nadelig zijn voor het tandglazuur en dat tandpasta Z de beste keuze is. Dan loop onverwacht je een oud-leerkracht tegen het lijf en die beweert bij hoog en bij laag dat tandpasta Z hem de nachtmerrie van zijn leven heeft bezorgd doordat zijn mond vol blaasjes stond. Jij wilde hem eigenlijk aanspreken over hetgeen jij in dat medisch magazine had gelezen doch nu twijfel jij wie het bij het rechte eind heeft want deze oud-leerkracht jou tot nu toe heeft verteld bleek steeds te kloppen. Nu is het aan jou om zelf een mening te vormen op basis van jouw ervaring en jouw reeds opgedane kennis. Dis is misschien niet het beste voorbeeld maar er schoot me niet direct iets beters te binnen. Hopelijk begrijp je wel wat ik bedoel? Anders lees ik het wel. Succes ermee en leer vooral op je intuïtie te vertrouwen dan krijgt twijfel geen kans om heer en meester te worden over jou en jouw reeds verworven kennis ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100