Is 'niemand niet' hetzelfde als 'iedereen wel'?

Bijvoorbeeld in dit verband: 'Niemand kan hem meer achterhalen, zelfs meneer X niet. Niemand niet.'

Hier betekent 'niemand niet' toch 'iedereen wel', en dus is dit toch fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Never nooit niet = altijd. Niemand niet = iedereen. Nooit geen = altijd. Je hoort het heel vaak in de spreektaal, maar correct is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, misschien wordt het in het dialect gebruikt, maar het is inderdaad niet correct.

Andere antwoorden (5)

De eerste zin klopt. De "niemand niet" van de tweede zin wil inderdaad zeggen "iedereen" (dubbele ontkenning). Is inderdaad fout. Gewoon "niemand" zou wel correct zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Nederlands kent dubbele ontkenningen die elkaar niet opheffen (zoals in andere talen)
Daarom betekent 'niemand niet' dan ook 'echt helemaal niemand'.

Toegevoegd na 9 minuten:
PS: De dubbele ontkenning wordt vaak in spreektaal gebruikt en heeft dan een versterkende functie.Het is niet aan te raden die stijl te gebruiken in geschreven taal.
Echt never nooit niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want:
niemand= geen personen
dus niemand doet het niet is geen personen die het niet doen.
dus dan doet iedereen het sowieso wel

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry ik bedoel ja want....
En wat ik nog wil toevoegen is:
als iemand zegt: ik wil dat niemand hier de klas uit gaat, niemand niet!
is het meer iets dat je het duidelijk wil hebben en dan wordt er niet bedoelt iedereen wel. dat is meer spreektaal
maar in feite klopt het gewoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Niemand niet" wordt in de spreektaal soms gebruikt, maar is gewoon fout. Logisch betekent het inderdaad iedereen (wel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens jouw redenering staat niemand niet gelijk aan iedereen wel.
Volgens mijn redenering blijven 2 ontkenningen een ontkenning inhouden en klopt het dus niet dat 'niemand niet' gelijk staat aan 'iedereen wel' dus...

ben ik eerder geneigd om te schrijven dat jouw redenering niet klopt.

Hopelijk hebben jij en iedereen die dit leest daar wel vrede mee ;-)