Wat kan een Vlaamstalig persoon bedoelen met het woord "recipiënten"?

In de zin: "Er zijn op dit ogenblik nog heel wat recipiënten op de markt met de oude symbolen".

Ik heb in het woordenboek en in een encyclopedie gezocht op de betekenis van dit woord. Maar wat ik daar tegenkom, past niet echt in deze context.

Toegevoegd na 29 minuten:
Even ter aanvulling, omdat ik niet zo duidelijk was in wat ik bedoelde:

Het gaat om symbolen die aangeven of een stof o.i.d. giftig of slecht voor het milieu etc… is.

Ik gok dat het woord iets betekent wat te maken heeft met producten of stoffen. Maar de exacte betekenis kan ik niet vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt veel op 'recepten'. Of op het engelse 'receipt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de reacties; ik ben er nu wel uit wat het ongeveer betekent; verpakkingen (flessen etc..).
Volgens mij is het geen heel standaard Vlaams woord

Het beste antwoord

Een recipiënt is een soort container waar iets in zit. Een rubberen recipiënt is bijv. een warmwaterkruik.

Er zal dus bedoeld worden dat er nog heel wat containers, -flessen,- kruiken en dergelijke dingen waar iets in kan waar de oude symbolen opstaan.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Recipiënten zijn 'ontvangers'.
Verder is de hele zin zonder aanvullende context nogal onbegrijpelijk. Ik zie een kraampje voor me met een oude Belg die vage symbolen verkoopt... Zou het in deze context 'klanten' kunnen betekenen?

Toegevoegd na 4 uur:
Ha!
Na al die toevoegingen denk ik dat het om standaard verpakkingen voor chemische stoffen gaat. Recipiënten in de betekenis van 'containers', 'inhouders', 'verpakkingen'.

Er worden door de producenten van chemicalien nog veel dozen en flessen verkocht met de oude symbolen (voor b.v. schadelijk, bijtend etc) er op, terwijl er eigenlijk al nieuwe symbolen op zouden moeten staan. In 2002 is afgesproken om het nieuwe Globally Harmonised System of classification and labeling of chemicals in gebruik te nemen, maar dat schiet nog niet erg op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Ja, je hebt wel gelijk dat het onbegrijpelijk is zonder verdere context. Die oude Belg heeft er weinig mee te maken. Het gaat om symbolen die aangeven of een stof o.i.d. giftig of slecht voor het milieu etc... is. Ik gok dat het woord iets betekent wat te maken heeft met producten of stoffen. Maar de exacte betekenis kan ik niet vinden.
Als Vlaming zie ik het als "iets waarin kan opgevangen worden" "kolf"
fremar
12 jaar geleden
Nou de Belgen zijn anders beter in de Nederlandse taal dan de Hollanders. De laatste doen heel veel aan vervuiling. Zijn er niet zuinig op en gooien er lukraak allerlei onzinnige Engelse woorden door heen die niet passen.

Ik heb even op wikipedia gekeken en daar staat het volgende.

Recipiënt kan verwijzen naar:
Een lid van een vereniging dat een nieuw lid voordraagt of installeert.
Een hol voorwerp om iets in op te vangen of te bewaren.
Een (gekoeld) reservoir dat vocht opvangt dat bij destillatie vrijkomt.
De glazen stolp van een vacuümpomp.

Die symbolen? Die kunnen op een voorwerp staan die uitleg geven over het gebruik van een voorwerp.

Toegevoegd na 44 minuten:
Toevoeging: Na jouw aanvulling over symbolen.
Een reservoir, stolp of vacuümpomp kunnen ook te maken met het bewaren of vervoeren van etenswaren, licht ontvlambare stoffen waarvoor de regelgeving is gewijzigd en strenger geworden. Zo kan er voor bepaalde stoffen of producten, verpakking of het vervoer vanaf een bepaalde datum een verbod zijn uitgevaardigd voor het gebruik bij de productie. De producten die op dat moment nog in de handel zijn die mogen nog wel verhandeld worden.
(Zoals het geval is met gloeilampen bijvoorbeeld. De oude lampen verdwijnen geleidelijk aan.)
In de logistieke sector bijvoorbeeld is het een enorme investering om alle tanks die in gebruik zijn te moeten vervangen. De vervoerder behoort trouwens op de hoogte te zijn van de wetten en regels hierover. De gebruikte symbolen zijn dan minder belangrijk. Een gebruiker behoort op de hoogte te zijn van alle regelgeving en wetten i.v.m. de mogelijke gevaren. Mochten er oude symbolen op staan dan is dat geen reden om dan de symbolen te volgen. Vaak wordt er dan met stickers gewerkt om de oude af te plakken.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat extra uitleg: Met symbolen te volgen bedoel ik dan die als gebruiksaanwijzing te volgen en dan eventueel een fabrikant aansprakelijk te stellen voor eventuele fouten.
Vervoer van gevaarlijke stoffen waarbij de inhoud van een tank moet worden overgepompt na het vervoer. Dat is aan strenge regels gebonden. Een onderdeel dat gebruikt wordt bij het overpompen. Een werknemer moet zich houden aan de procedures voor het vervoer. Niet aan de symbolen die op onderdelen staan. Het is natuurlijk wel handig dat deze dan weet dat die onderdelen er ook nog zijn voor een beter begrip. (Het is nogal ruim en er zijn zoveel mogelijkheden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een recipiënt is volgens mij een ontvanger of drager.
In dit geval drager van oude symbolen, dat kan een oud boek zijn waar de oude namen van chemische stoffen nog gebruikt worden.
12 jaar geleden
Een recipiënt is een holle bak waar je iets in kunt bewaren. Een pot bijvoorbeeld, of een bak van aardewerk.
Ik kwam ook de woorden 'zak-bol uit klei of bulle tegen.
(bulle staat voor een 'hol iets' - een holte)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkerschrift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt het een kolf, een retort, een bokaal, een kelk, een kom of dergelijke. Vermoedelijk dan met oude symbolen uit de scheikunde of zelfs alchemie die de op te vangen stof aanduiden en/of de hoeveelheden.