Wat is correct nederlands? bemate of bemaatte?

Welk woord moet ik gebruiken in de volgende zin:
de bemate/bemaatte tekening kunt u in document x vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad. Als je het gebruikt als bijvoeglijk naamwoord, moet je de kortst mogelijk manier gebruiken waarop je het kunt schrijven. Ik vraag me wel af wat "bemate" betekent. Ik ken het woord niet en in het woordenboek zie ik het ook niet staan.
itsme
12 jaar geleden
Mijn keuze zou zijn 'gemaatvoerd'. Maar dat is niet een antwoord op je vraag, alleen een suggestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zit het met het woord 'bemeten'? Lijkt mij eigenlijk ook wel wat ipv bemate, of betekent het iets anders?

Antwoorden (2)

Als bijvoegelijk naamwoord is "bemate" correct.

Toegevoegd na 53 seconden:
Bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord
bamibal
12 jaar geleden
Bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden schrijf je altijd zo kort mogelijk, dus zonder dubbele klinkers en medeklinkers (als dat de uitspraak niet beïnvloedt). Het is dus ''de bestrate weg''.