Wat betekent dit woord? (klinkt als "broeiage")

In dit filmpje heb ik een Nederlands woord gehoord wat ik niet ken, het klinkt als "broeiage".

Op 2:24 vraagt Witteman: "Kun je dan spreken van een broeiage" of iets dergelijks. Ik heb geen idee welk woord hij echt zegt, weet iemand hoe je dat woord schrijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Hij zegt "brouillage"

Dat is een ander woord voor onmin, (de man heeft gewoon ruzie met zijn broer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal goede antwoorden, maar jij deze was als eerste.

Andere antwoorden (2)

Het gaat hier om brouillage, van het werkwoord brouilleren.
Dat betekent dat je door onenigheid geen contact meer met elkaar hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brouillage = gebrouilleerd zijn.
Dit is een mooi woord voor als de verhoudingen ernstig zijn verstoord, ofwel ruzie voor deftige mensen ;-)
Het wordt ook wel eens gebruikt als het tegenovergestelde van vriendschap, maar niet zo erg als vijandschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens gebruiken we in het nederlands WEL veel het woord/de uitdrukking gebrouilleerd zijn, maar is de (Franse) afleiding brouillage in onze taal eigenlijk niet gebruikelijk.