Daarnet hoor ik Felix Meurders ('de gids') aan iemand vragen:"Heeft dit u windeieren gelegd?" . Is dat taalkundig juist?

Inderdaad ken ik het wel als: het heeft hem/haar geen windeieren gelegd.
Overigens was het antwoord aan Felix: 'niet dat ik weet'. Dat was dus weer even lachen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me ludiek omgaan met taal en wel degelijk correct taalgebruik.

Antwoorden (3)

Als de vraag inhield dat er weinig of geen resultaat is/was behaald, wel denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de uitdrukking “het heeft hem windeieren gelegd” bestaat niet
12 jaar geleden
Als de uitdrukking, het heeft hem geen windeieren gelegd, juist is, en m.i. is ie dat, zal de vraag van Meurders ook juist zijn.
Waarschijnlijk wordt er bedoeld, heeft dit valse verwachtingen bij u gewekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Moolkeesje, ik weet ook niet waar alles wat verloren is blijft. Heb je GV al ingeschakeld?