Ik heb binnenkort een dictee Nederlands, hoe leer ik zo snel mogelijk goed spellen?

ik heb problemen bij bijv: wederrechtelijk als hij dat zo opnoemt ga ik heel erg twijfelen of het met 2 r's of 1 r moet? hoe kan ik dat zo snel opmaken als hij het voorleest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je van tevoren welke woorden gedicteerd zullen/kunnen worden? Zo ja, oefenen, oefenen, oefenen met opschrijven.
Zo nee, zul je idd de regels moeten leren. En dan natuurlijk vooral denken aan de uitzonderingen.

Antwoorden (4)

Veelal een kwestie van logisch nadenken. Wederrechtelijk is bijvoorbeeld in twee delen op te splitsen: weder en rechtelijk. Zo zie je duidelijk dat het met 2 r's geschreven moet worden: 'wede' of 'echtelijk' bestaat niet of wordt niet bedoeld.
Een ander voorbeeld, kleurrijk. Dit is op te splitsen in 'kleur' en 'rijk', 'kleu' of 'ijk' bestaat niet of wordt niet bedoeld. Duidelijk met 2 r's dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En woorden als netzoals, net zoals, net zo als, netzo als? Kan je bij dit soort samenvoegingen nog logisch nadenken?
Amadea
12 jaar geleden
'netzo' bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ditzo wel.
Kijk voorin het groene boekje. Daar staan veel spellingsregels uitgelegd. Als je dat aandachtig doorleest en wat voorbeelden maakt, word je er al snel handiger mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
link zou handig zijn. maar + van mij.
Morgenavond mee doen aan het Groot Dictee.
Verder kalm blijven, goed luisteren, en vooral ook op de voltooid deelwoorden letten d of t

Toegevoegd na 2 minuten:
alle dictees van de afgelopen jaren op een rijtje, daar staan alle instinkers wel in
12 jaar geleden
Veel lezen helpt ook. Vergroot je woordenschat.