spellen is het meervoud van spel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit maakt dus monopolyspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spel(len), Monopolyspel(len)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spel wordt in het meervoud spellen als het woord als voorwerpsnaam gebruikt wordt of als het naar een partij van een spel verwijst; in de overige betekenissen is het meervoud spelen.
Dus vb monopoliespellen
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen - dus een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja als het waar is verdient het sws geen - vind ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook geen plus voor een niet-onderbouwd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een onderbouwing, maar sommige antwoorden hebben naar mijn mening geen onderbouwing nodig vanwege het feit dat je ze eenvoudig kunt opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt 't opzoeken, dus hoeft de hele vraag niet gesteld te worden. Maar de vraag is wel gesteld en dan moet degene die antwoord geeft aangeven waar 'ie 't antwoord gevonden heeft. Al is 't de Van Dale. Een antwoord moet gewoon gemotiveerd worden. Anders zou je iets willekeurigs als antwoord kunnen roepen. Neem bijv. Theo's antwoord. Hij geeft niet aan waar 'ie 't vandaan heeft. We weten zo ook niet of hij met "spelen" wel op "spellen" doelt, of op niet tastbare zaken zoals de olympische "spelen". Een bron zou daar waarschijnlijk duidelijkheid over hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie hier dagelijks 100en antwoorden zonder bron die allemaal +jes krijgen. Ik zelf ben ook 100% voor bronvermelding, maar niet altijd. Soms ligt het antwoord zo voor de hand. Neem deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebruik-3e-naamval-duits.276323 De antwoorden die daar worden gegeven behoeven geen bron. Stel je bent Leraar Duits (je weet het dus precies). Dan zou je een bron moeten geven, terwijl je er een halve opleiding aan hebt besteed. Sorry, ik ben over het algemeen 100% voor bronnen, maar er zijn uitzonderingen (mensen met bv. expertise).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mensen die antwoorden plussen, wil niet zeggen dat die mensen om de juiste reden een plus geven. Het plus/min-systeem wordt behoorlijk fout gebruikt zelfs. Dat is dus geen reden om dan maar te zeggen "dat er geen bronvermelding nodig is, want plusjes krijgen ze toch wel". Als je leraar Duits bent, kun je als bron "Studie Duits" vermelden. Zonder dat, weten we ook niet of je leraar bent, dus of je wel of niet de expertise hebt. Dat moet wel op een of andere manier duidelijk zijn, zodat we weten of je niet uit je nek lult (dat komt nogal vaak voor helaas). Als dat in het antwoord zelf vermeld staat, is dat ook goed natuurlijk, het hoeft niet per se onder het kopje "Bron".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mensen die antwoorden plussen, wil niet zeggen dat die mensen om de volgens jou juiste reden een plus geven. Ik zeg ook nergens dat het niet nodig is om een bron te vermelden, omdat ze toch wel een plus krijgen. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Tsja, maar als je als bron vermeld: Studie Duits, kun je alsnog "uit je nek lullen" over deze bron. Daar wordt je antwoord niet meer of minder waar over. Als niemand een benul heeft van wat het correcte antwoord kan zijn, is volgens jou dus elke niet achterhaalbare bron geldig. Echter mogen niet achterhaalbare bronnen niet worden gemeld. Hoe dan ook, het + en - blijft een mening en een bron is geen vereiste om er wel of niet 1 te geven. Voor jou misschien wel, voor mij niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet nodig dat de vragenbeantwoorder hier per saldo een min overhoudt ook al is het antwoord niet echt onderbouwt. Het antwoord is goed en er staat een link bij. daarom een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Link is later gekomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er inderdaad de link er maar bijgezet. Wist niet dat het zoveel los kan maken. Ben het met je eens Attitude dit is zo.n makkelijk zelf op te zoeken vraag dat het in dit geval geen meerwaarde heeft om het te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lalena: Ik heb niet gemind. Ik zei ook niet dat dit antwoord een min waard is. @Platje: Waarom ik vind dat een onderbouwing meerwaarde heeft, heb ik hierboven al aangegeven. Vergelijk jouw antwoord met Theo's antwoord. Wie heeft gelijk? Een bron zou uitsluitsel kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, ze hebben eigenlijk beide gelijk, maar de reden waarom behoeft een bron. Dat dit niet volledig wordt geacht mag. Hoe dan ook zit het verschil hem in tastbaarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude: Ik weet 't verschil wel. Het ging me erom het als voorbeeld te gebruiken voor waarom een bron beter is.
Spelen en spellen kunnen beiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van "tastbare" spel is het meervoud spellen Abstract is het spelen. geen - van mij. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/spellen-spelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besloten om ook hier een + te geven ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een compensatieplus, al ben ik van mening dat je het had moeten onderbouwen.
Het is officieel 'spelen' dacht ik.

Je zegt toch ook niet Olympische Spellen?

Maar zeker weten doe ik het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bovenstaand antwoord wordt spelen al min of meer onderuitgehaald.
Volgens mij spellen, als je het hebt over meerdere 'dingen' en spelen over het ding wat je doet.
''Ik heb één spel gekocht. Ik heb twee spellen gekocht.''
of
''We hebben meerdere spelen gedaan.''

Ik heb het even gecontroleerd, en het is juist (zie bron)

Maar als monopoly spel moet het dus monopoly spellen zijn, omdat het een voorwerp is.