Wat is de herkomst van het woord "koeterwaals".?

De betekenis is duidelijk , maar ik wil graag weten waar het vandaan komt.

12 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

OorsprongHet eerste gebruik van het woord koeterwaals werd gevonden in een schrijven van Bredero. Hij roept uit: O vreemde Hovaardy! die ons eyghen Lantingeboren een Revelduytsch, een krom-tongh en een Koeter-waal maackt! [1], wat slaat op het gebruik van niet-Duytsche woorden.

Het woord koeterwaals is afgeleid van het Duitse Kauderwelsch. De etymologie daarvan is niet zeker; mogelijk is het een verbastering van Churer Welsch, dat wil zeggen, de in Chur gesproken Romaanse taal. Welsch (en in België Waals) was de algemene term voor een Romaanse taal; in Chur is dat het Reto-Romaans, al wordt er tegenwoordig vrijwel alleen Duits gesproken. De term verwijst dus waarschijnlijk niet naar het Waals dat in een deel van Franstalig België gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is afkomstig uit Engeland, als een Engelsman tegen een persoon praat uit Wales vraagt hij hem duidelijk om geen cutting Wales te gebruiken, dat is verbasterd naar koeterwaals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De landstreek Chur heet in het Tirools Kauer. De taal die daar gesproken wordt is Welsch, en dat betekent ‘niet-Duits, Romaans’. Waarschijnlijk als gevolg van de volksetymologische invloed van kaudern, wat ‘geluiden maken als een kalkoen, onduidelijk praten’ betekent is de d aan de streeknaam Kauer toegevoegd. Zo kreeg de door Duitsers onverstaanbare Romaanse taal de naam Kauderwelsch. Welsch is hetzelfde woord als het Nederlandse Waals en het Engelse Welsh, en het gaat terug op het woord waarmee de Germanen hun Keltische buurvolken benoemden. Het Nederlandse werkwoord koeteren heeft dezelfde oorsprong als kaudern. Zodoende kon Kauderwelsch in het Nederlands koeterwaals worden.
Amadea
12 jaar geleden
De Duitstalige Zwitsers gebruikten het woord voor hun landgenoten die Reto-Romaans spraken. Dat is een taal die nu alleen nog maar door enige tienduizenden Oost-Zwitsers gesproken wordt. Het huidige skioord Chur was jarenlang een bolwerk van het Reto-Romaans.

De Duitssprekenden noemden die stad Kauer en de bijbehorende taal Kauerwelsch. Het betekende al snel ‘raar taaltje’. Via Duitsland kwam ‘koeterwaals’ naar onze streken.