Het is Amsterdams, dat is zeker. Maar de etymologie van het woord maf is helaas niet bekend. Ook wordt wel mafkees of mafkikker gezegd. Alle drie de woorden om aan te geven dat de persoon een gestoord type is.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niet bekend.

Ik heb het etymologische woordenboek er op nageslagen, maar daarin staat het woord mafketel niet vermeld.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
"maf" kan een kruising zijn van "laf" en "mat" of "moe" en "laf". Kan ook een nevenvorm van "muf" zijn (muffen = stinken).

"ketel" kan een verkorting zijn van "ketelaar". Een ketelaar is een matroos die na"eet, zijn voedsel wordt dan in een ketel gedaan. Bij de marine is een ketelaar een matroos die op wacht staat.

Kort samengevat: een luie/moede matroos (die op wacht staat, dus niet betrouwbaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mafkees, mafketel, mafkikker, etc. is Bargoens.
Iemand die niet mee kan komen, burgerlijk is.
Ook sufferd, malloot, zot.

Bargoens, geheimtaal voor dieven met veel Jiddische elementen.
Voor buitenstaanders onbegrijpelijke vaktaal.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van Dale
pseudoniem voor mafketel, mafferd, slaper, prettig gestoorde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch geen antwoord op de vraag?