Wat betekent dit teken?

Het is een soort "U", maar iets smaller en in plaats van het uitstekende krulletje onderaan zit er een langere krul aan die door de "U" zelf heen loopt. Ik heb het geprobeerd na te tekenen, maar weet niet of het duidelijk te zien is. Het komt uit een stadsrekenboek uit de 16e eeuw, dus het heeft waarschijnlijk met geld te maken. Ik zou graag willen weten wat het precies betekent.

Toegevoegd na 12 minuten:
Toch gelukt met de foto, staat na de 2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een micro-tekentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al zei komt het uit een rekenboek en er staat telkens een cijfer voor, dus ik denk dat het een teken voor een munt is iets ofzoiets. Maar er worden ook guldens en stuivers genoemd, dus ik zou niet weten wat het dan precies moet betekenen.
capthavoc
12 jaar geleden
kun je een fotootje of scan van de pagina maken en hier zetten ?
ik denk dat dit wel erg weinig op zal leveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar heb ik momenteel niet bij de hand, maar kan ik straks thuis wel doen, dat is wel handiger inderdaad!
anneliez
12 jaar geleden
En verder kun je kijken uit welke stad het rekenboek komt, en dan op het plaatselijke gemeentearchief informeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat het een teken voor een munt is of kan het ook een lengte- of gewichtmaat zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zou ook kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het wel wat pi achtigs hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Kan je de volledige zin waarin het teken staat ook vermelden? Wat staat vóór "even" en ná "beid"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In den irsten der stadt voirman gegeven 2 -teken-; beide clycksteens 1 -teken- ende Gairt sleatmeker 1 -teken-, vz. 16 st. 24 groet.
Amadea
12 jaar geleden
Interessant! Clycksteens waren een soort politieagenten. De burgemeester kreeg er dus 2 van en de politiemannen en slotenmaker 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook handig om te weten, bedankt!

Het beste antwoord

Ik heb de vraag en het plaatje voorgelegd aan een kennis van me, die historicus is.
Hij zegt dat het gaat om de 'pond'. Het typografisch
symbool staat voor een gestileerde letter L of Lb (van 't Latijnse "libra").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Nu je het zegt is het me ook ineens duidelijk dat het lb is en geen u met een krul. Zie ook http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Gewichtma%C3%9Fe1.jpg waar het symbool ook gebruikt wordt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het zou "ultima computatio" kunnen betekenen. De definitieve rekening.

Toegevoegd na 2 uur:
Na 1500 was er nog steeds een grote variëteit aan wettige betaalmiddelen. Een kleine greep uit de stadsrekeningen: daalder, pond, schilling, braspenning, gosseler en plak. De waarde varieerde van ongeveer 0,06 stuivers in een plak tot 30 stuivers in een daalder. In de rekeningen was de rekenmunt was niet langer een pond, maar een gulden of stadgulden. Naast de rekengulden kwamen er nog veel meer andere geslagen guldens voor; bijvoorbeeld: de Carolus guldens, Hoorns guldens en Philips guldens, allemaal met hun eigen afwijkende waarde.

De munten worden met afkortingen weergegeven. Soms kan het herkennen van de verschillende muntsoorten dan lastig zijn. De pond wordt bijvoorbeeld regelmatig afgekort door lb. In eerste instantie lijkt dit onlogisch, tot men zich bedenkt dat libra het latijnse woord voor pond is.
De s kan afhankelijk van de tijd, verschillende betekenissen hebben. Rond 1400 is het vaak een schild, in de loop van de vijftiende eeuw meestal een schelling.
De stuiver wordt herkenbaar afgekort met st, evenals de gulden: gl. Bij deze laatste ligt er echter een adder onder het gras: er waren vaak meerdere soorten guldens in omloop, zo is een car gl een carolus gulden, terwijl een rijns gl en een stat gl een heel andere waarde hadden. Dan zijn er nog de pl of pla voor placken, en de dls voor daalders.
Amadea
12 jaar geleden
Als het een munteenheid betreft, denk ik dat de "u" verwijst naar Utrechtse Munt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw bron zegt niets over het teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij dat je me er even op wijst.