Als je een werkwoord gebruikt als zelfstandig naamwoord, schrijf je dan alles aan elkaar?

In dit geval gaat het om "het feedbackgeven".

Normaal gesproken wordt een zelfstandig naamwoord zonder spaties geschreven. Maar dit is een apart geval, waar ik op websites met taaladvies niets over kan vinden (ik weet ook niet hoe ik dit moet zoeken).

Is hier iemand die het (zeker) weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.9K

Het beste antwoord

In dit geval wordt het 'het feedback geven'. Zie onderstaand artikel.

"Veel werkwoorden kunnen worden samengesteld met een zelfstandig naamwoord: vormgeven, vioolspelen, kaartleggen, standhouden. Samenstellingen van een zelfstandig naamwoord en een werkwoord schrijven we aan elkaar. Andere combinaties van een zelfstandig naamwoord en een werkwoord vormen een woordgroep. Zulke combinaties schrijven we los: hammondorgel spelen, thee zetten, rekening houden (met).

Voor de taalgebruiker is het niet altijd duidelijk wanneer we met een samenstelling te maken hebben en wanneer met een woordgroep. Sluitende regels zijn daarvoor niet te geven, maar er zijn wel enkele tendensen:

- Sommige combinaties groeien aan elkaar door veelvuldig gebruik. Ze vormen dan een samenstelling. Voorbeelden van combinaties die door frequent gebruik aaneengegroeid zijn: vioolspelen, pianospelen, vormgeven, kaartleggen.

- Combinaties die een specifieke, vaak figuurlijke betekenis hebben gekregen, worden aan elkaar geschreven. De betekenis van de combinatie is in dat geval vaak specifieker dan de letterlijke betekenis van de som de delen. Voorbeelden zijn ademhalen en plaatsvinden. Vergelijk met bijvoorbeeld water halen en geld vinden.

- Combinaties waarin we één hoofdklemtoon horen, vormen dikwijls een samenstelling. Twee hoofdklemtonen duiden op een woordgroep. In de samenstelling stófzuigen horen we bijvoorbeeld maar één hoofdklemtoon; in wáter zúígen horen we twee klemtonen.

Bij twijfel over de schrijfwijze zal de Woordenlijst (2005) of een woordenboek vaak uitkomst moeten bieden. Koffiezetten, koffiedrinken, pianospelen en vioolspelen zijn daarin bijvoorbeeld als samenstelling opgenomen, maar thee zetten, gitaar spelen en cello spelen niet.

In een aantal gevallen zijn beide schrijfwijzen verdedigbaar. Sommige combinaties kunnen we namelijk op twee manieren opvatten: als een samenstelling, of als een woordgroep. Dat blijkt onder andere bij de ontkenning."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou inderdaad juist zijn als er geen "het" voor zou staan.
Dan werd het echt als werkwoord gebruikt. Maar ik vraag me af of het in mijn voorbeeld anders is, omdat het werkwoord gebruikt wordt als een soort zelfstandig naamwoord. Klinkt misschien een beetje vaag; ik hoop dat het duidelijk is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik verwacht dat de schrijfwijze daardoor niet verandert. In beide gevallen gaat het namelijk om de infinitief van het werkwoord.

Andere antwoorden (3)

Wat ik je kan vertellen is dat Feedback geven (met spatie) correct is. Waarom dit zo is in tegenstelling tot andere soortgelijke gevallen weet ik niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dit overigens omdat ik deze zin toevallig een tijdje geleden in mijn Nederlands lesboek tegen kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van twijfel zou ik kiezen voor:

Het geven van feedback.

Daarmee omzeil je de vraag of je het nu wel of niet aan elkaar moet schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk het eens met terugkoppelen. Als je het zelfstandig naamwoord terugkoppeling gebruikt, dan kan je "terugkoppeling geven" ook niet aan elkaar plakken. "Het feedback geven" kan je op vergelijkbaar verkort schrijven als het werkwoord "feedbacken". Ander voorbeeld: e-mailen, een e-mail sturen. "Het e-mail sturen" schrijf je niet aan elkaar, omdat het werkwoord namelijk al e-mailen is. Je kunt geen nieuw zelfstandig naamwoord maken door een zelfstandig naamwoord met een werkwoord te verbinden, indien er voor die handeling al een zelfstandig werkwoord bestaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
op vergelijkbaar = op vergelijkbare manier
Amadea