Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn 'dier arbeiders' ? (oude term van rond 1900 vermoed ik)

In onderstaand artikel wordt in een van de eerste zinnen de term 'dier arbeiders' genoemd. Wie kan me hiervan een goede definitie geven?

http://www.marechausseesporen.nl/pagina_brig_griendtsveen.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
980

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het gehalte dier arbeiders is ouderwets voor het gehalte van die arbeiders.
dier kan je hier dus vertalen door van die.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier wordt bedoelt: de verhouding dier tot arbeider, oftewel: dier/arbeider.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord je nu alleen maar om een punt te scoren?
Amadea
12 jaar geleden
Ik vind dat mensen die een vraag over de Nederlandse taal beantwoorden dat in foutloos Nederlands moeten doen! En wat jij beweert wordt niet eens bedoeld, dus het is dubbel fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft Freek het artikel niet eens gelezen, anders zou je dit antwoord niet geven.
Op deze site wordt met "dier arbeiders" de werknemers van veen win en ontvenningsbedrijf v.d. Griendten bedoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zie jij het bedrijf v.d. Griendten in die tekst? Het betekent gewoon "van die", zoals Rieneke al heeft geantwoord, en slaat op veenarbeiders in 't algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Griendtsveen en Helenaveen in die periode die op die site werd vernoemd enkel bewoond werden door werknemers van van de Griendten. De naam Griendtsveen komt ook van het bedrijf, de naam Helenaveen komt van de vrouw van de stichter van het bedrijf, Hellen van de Griendten. Geschiedenis van geboortegrond is nu eenmaal iets wat mij trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, jij had het al wat grondiger onderzocht. Maar toch betekent "dier" gewoon "van die", dus "dier arbeiders" is "van die arbeiders" (van Van de Griendten dus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of: de werknemers van ..... Klinkt iets beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want het gaat om een eigenschap van die arbeiders: "het gehalte dier arbeiders" -> "het gehalte van die arbeiders". Het is gewoon een oude naamval.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding