Waar zit nou precies het verschil in tussen standvastig en hardleers?

Ik weet uiteraard wat beide woorden betekenen maar zie het volgende voorbeeld

Ik blijf iemand overtuigen dat hij eens met vakantie naar het buitenland moet ipv naar een hutje op de hei. Deze persoon houdt stug vol dat hij lekker in nederland blijft.

Deze vakantieganger is in dit geval "standvastig" aan zijn eigen wens en ik ben "hardleers" dat ik tegen beter weten in maar door blijf drammen

ECHTER.......

De meeste "drammers" zijn er op zo'n moment van overtuigd dat ZIJ juist standvastig zijn en hun "slachtoffer" verschrikkelijk hardleers is.

Dus... is het dan toch hetzelfde?

amigo
12 jaar geleden
in: Taal
5.1K
amigo
12 jaar geleden
ha dat is een aardige benadering, dat je MENING hier een punt in is, zo had ik het nog niet gezien (al staat het er eigenlijk wel)

Het beste antwoord

Volgens mij betekend standvastig,dat je bij je standpunt blijft,dat je niet makkelijk om te praten bent,je niet laat beïnvloeden door de mening van een ander,hoe deze persoon ook op je inpraat en je probeert van zijn/haar mening te overtuigen.
Iemand die hardleers is,is eerder eigenwijs,heeft vaak geen gelijk en wil dat niet horen.
Je wordt ook wel hardleers genoemd als je steeds weer dezelfde fouten blijft maken,terwijl je beter zou moeten weten.
Hardleers dus,je weigert ervan te leren.
Lijken mij duidelijke verschillen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank voor je antwoord maar in mijn (ietwat overdreven) voorbeeld dan, wie is er standvastig en wie hardleers (of zijn beide hardleers)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'vakantieganger' is standvastig en zeker niet hardleers.
Iemand moet tenslotte zelf weten wat hij doet.En er is geen sprake van een foute mening of iets dergelijks.
De andere persoon is naar mijn mening in dit geval toch wel hardleers,deze wil de ander van mening laten veranderen,de eigen mening min of meer opdringen( al is het goed bedoelt).Maar is ook wel standvastig hierin.^_~)!
Er is soms idd maar een klein verschil hier tussen.
Al is hardleers meestal eerder negatief en standvastig positief.

Andere antwoorden (1)

Naar mijn idee noem je iemand standvastig als je het met zijn of haar standpunt eens bent.
Als je het niet met iemand zijn standpunt eens bent, en hij/zij weigert het anders te zien, zal je de ander eerder hardleers noemen.

Ik heb het idee dat het puur te maken heeft met of je het met de ander eens bent of niet.
Ben je het ermee eens, zie je het positief, noem je iemand 'standvastig'.
Ben je het er niet mee eens, noem je iemand 'hardleers'.