Uit opera Nixon in China: The people are heroes now. Begrijp de vervoeging niet, people is onderwerp en enkelvoud. Wordt hier vervoegd als mv, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het woord 'people' is niet enkelvoud, maar meervoud. Het vertaalt zich als 'mensen'. Er is geen vaste enkelvoud voor people: het meestgenoemde is het woord 'person'.

One person, two people.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke oplossing, de andere 2 beantwoorders ook bedankt voor jullie meedenken.

Andere antwoorden (2)

The people kun je ook vertalen als "het volk", "de bevolking" of "de natie", dus meervoud als ik het niet verkeerd zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volk, de bevolking en de natie zijn allen enkelvoudige woorden. Het woord 'people' vertaalt zich in dit geval dus naar iets als 'mensen', zie mijn antwoord.
Je kunt inderdaad niet zeggen "the people is good", het is altijd "the people are good", people is dus een woord in het meervoud en eigenlijk komt het, zoals hierboven ook gezegd alleen in het meervoud voor.