wat is een bepaald lidwoord? onbepaald lidwoord en zelfstandig naam woord?? ik ben het zelf even kwijt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
41.5K

Antwoorden (4)

Bepaald lidwoord: de het
Onbepaald: een
Zelfst. naamwoord: woorden voor dingen, zoals kast, boom, lucht... Alles wat een lidwoord kan hebben. Namen(van mensen, plaatsnamen, etc) vallen ook onder ZN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bepaald lidwoord zegt eigenlijk zelf al wat het is: Het bepaalt iets. Bepaalde lidwoorden in het Nederlands zijn: het en de.
Bijvoorbeeld: De kat is buiten. Dan heb je het over de kat die je kent en niet over het begrip kat in het algemeen.
Als je het wilt hebben over iets algemeners, dan gebruik je een onbepaald lidwoord. In het Nederlands 'een'. Hierbij duid je op iets algemeners of een onbepaalde meervoud van het begrip.
Bijvoorbeeld: Een kat loopt buiten. Dan kan je vragen: Welke kat? Onze kat? De kat van de buren? Een vreemde kat?

Het zelfstandig naamwoord daarentegen is de woordsoort die wordt gebruikt om in een uitspraak de personen of zaken aan te duiden waar de uitspraak betrekking op heeft. In onze taal wordt deze geplaatst na het lidwoord (de/het/een).
Voorbeelden van zelfstandige naamwoorden: kat, boom, mens, dier, roos, bakker, ...
Zelfstandige naamwoorden kunnen mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn. Als je dit weet, dan weet je normaal gezien ook het bepaald lidwoord die daarbij wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze boom, dat struikje.
Met de woorden deze en dat (aanwijzende voornaamwoorden) wordt een bepaald voorwerp aangeduid.
De bepaalde lidwoorden zijn van de genoemd aanwijzende voornaamwoorden afgeleid.
Deze -> de.
Dat -> het.

Met een boom wordt wel een boom bedoeld, maar niet een bepaalde. Het is dus een onbepaald lidwoord.

Dus bepaalde lidwoorden zijn afgeleid van aanwijzende voornaamwoorden die naar een bepaald voorwerp wijzen.
Het onbepaalde lidwoord doet dat niet.

Toegevoegd na 6 uur:
Voor een zelfstandig naamwoord kun je altijd én een bepaald lidwoord zetten én een onbepaald lidwoord.
bijvoorbeeld: de vraag, een vraag; het kind, een kind.

Toegevoegd na 6 uur:
Voor een zelfstandig naamwoord kun je altijd én een bepaald lidwoord zetten én een onbepaald lidwoord.
bijvoorbeeld: de vraag, een vraag; het kind, een kind.

Toegevoegd na 6 uur:
Mijn toevoeging is dubbel verschenen, zeker wat roet onder mijn toetsenbord, dat als kopieerpapier heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaald lidwoord = de, het
Onbepaald lidwoord = een
Zelfstandig naamwoord = alles waar je de of het voor kan zetten. Bijv. (de) kast, (de) lolly, (het) bureau enz.