Waarom wordt er nog steeds Grieks en Latijns onderwezen op de gymnasia?

Zijn deze talen inmiddels niet ontzettend achterhaald en is het niet zinvollers om in plaats daarvan les te geven in belangrijkere talen als Spaans, Chinees, Russisch of Arabisch of misschien zelfs programmeertalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.3K

Antwoorden (8)

Latijn is heel belangrijk voor een aantal wetenschappelijke studies, als bijvoorbeeld medicijnen.
(Oud)Grieks... Ja misschien nog handig voor studies archeologie? Anders zou ik het (Oud)Grieks niet kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht je van alle planten namen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch latijn en geen Grieks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, die staan ook in het latijn, let er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zeg ik: Latijn, niet Grieks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeiemorgen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg veel woorden in vele talen dus ook Latijn komen uit het Grieks. Dus voor mensen die verder willen gaan met talen heeft het ook grote toegevoegde waarde. Het zijn overigens toch keuzevakken tegenwoordig?
Omdat deze talen veel voorkomen bij academische studies, bijvoorbeeld voor de opleiding tot medicijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk komt het doordat vooral artsen en wetenschappers Latijnse benamingen gebruiken.

In het ziekenhuis is voor alles een Latijnse benaming, de reden hiervan is dat alle medische over de gehele wereld weet waar het over gaat als er gesproken wordt over een thorax, trachea of apneu.

Waarom het grieks wordt aangeboden wordt, kan ook te maken hebben met de latijnse woorden, via een google resultaat zag ik dat apneu gedeeltelijk grieks is en hier ook de oorsprong heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat grappig is: je drie voorbeelden zijn alledrie Griekse leenwoorden. 'Thorax' is oud-Grieks voor 'pantser' of 'borstkas'. 'Trachea' is verwant aan het Griekse 'trachèlos', ofwel 'hals'. 'Pneuma' betekent o.a. 'adem' (ook wel 'geest', vergelijk het Latijnse 'spiritus') en 'a-' is het Griekse voorvoegsel voor 'niet', 'geen' of 'zonder' en is vergelijkbaar met ons voorvoegsel 'on-'. Zo heb ik toch nog wat aan mijn oude Griekse woordenboek... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan zou mijn antwoord eigenlijk precies het tegenovergestelde moeten zijn? Dus dat de geneeskunde gebruik maakt van Griekse woorden en niet van de Latijnse.
Als je Latijn onder de knie hebt, kan je ook makkelijker een andere taal leren. Latijn vormt een goede basis naar andere talen toe.
14 jaar geleden
Van de week vroeg een klant om een Roemeens boek dat niet in onze database stond. Ik zoeken, maar toen ik eenmaal de uitgever achterhaald had, bleek die alleen een volledig Roemeense website te hebben. Toch ben ik eruit gekomen, simpelweg omdat ik met mijn kennis van Latijn Roemeens vrij aardig blijk te kunnen lezen. Resultaat: een zakelijke klant aan wie ik onze belofte dat we ieder boek kunnen leveren, waar heb kunnen maken.

Onderschat niet de waarde van deze oude talen. Voor mij zijn ze nog steeds van onschatbare waarde. Mijn vermogen om vreemde talen te leren, is dramatisch verhoogd doordat ik me op de middelbare school heb beziggehouden met Latijn en Grieks. Ik ben hierdoor veel beter in staat om snel de structuur van een taal te doorgronden. Zelfs mijn beheersing van de Nederlandse taal is hierdoor verbeterd.

Op mijn werk heb ik vaak te maken met informatie in vreemde talen. Zonder Latijn en Grieks zou dat een veel groter probleem zijn dan nu, deze talen vormen een geweldige basis. Destijds zou ik het ook niet gedacht hebben, maar ik heb er bijna dagelijks plezier/nut van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat gymnasia bij uitstek en van oudsher voornamelijk voorbereiding zijn alfa-studies, waarbij Grieks maar zeker en met name ook Latijn nog heel belangrijk zijn. Bovendienis het verrekte goed voor je algemen ontwikkeling.
Voor handels- en betastudies zijn de door jou genoemde talen zeker aan te bevelen, maar zeker voor een gymnasiast is Spaans vrij eenvoudig te leren, maar de andere genoemde talen zijn bijna weer een studie op zich en passen mijns inziens niet in een al behoorlijk zwaar pakket.

Ik ben er wel een groot voorstander van dat het traditionele Frans op middelbare scholen inmiddels plaats moet maken voor een commercielere taal, bijvoorbeeld Spaans, maar anderzijds is een basis Frans weer eenheel goede opstap om andere Latijnse talen (spaans, portugees, italiaans) te leren en dan heb je de moeilijkste maar meteen gehad; daar is ook wel weer wat voor te zeggen.

Scholen moeten niet alleen opleiden voor een specifiek voor handen zijnd pakket banen, maar ook een groot stuk algemene vorming en interesse aankweken die mensen instaat stelt zich ook later in hun leven verder te kunnen vormen. Klassieke talen horen daar op dat niveau zeker in thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste reden lijkt me dat de Romeinen en de Grieken de basis hebben gelegd voor de Westerse wereld! De invloed van de Klassieke Oudheid vind je niet alleen terug in onze taal en literatuur, maar ook in beeldende kunst en architectuur, alsook in onze normen en waarden en de manier waarop we bestuurd (willen) worden.

De Grieken waren de eersten die geneeskunde uit de geloofssfeer haalden en puur naar de menselijke fysiologie en geesteswereld keken. Niet voor niets dat we van het Grieks afgeleide termen terugvinden in de medische wereld. Onze westerse filosofie is nog altijd doorspekt met Griekse ideeën en andere wetenschappen zijn daar op gebouwd. Wil je een wetenschappelijke studie doen, dan kom je gewoonweg niet om de Grieken heen. En aangezien het VWO en gymnasia voorbereiden op een wetenschappelijke studie, is het niet verwonderlijk dat daar Grieks wordt onderwezen.

Ook de Romeinen hebben zo hun steentje bijgedragen aan onze huidige cultuur. Maar dankzij het Romeinse rijk is vooral het Latijn weidverbreid opgenomen in andere talen. Ken je Latijn, dan leer je andere talen ook weer makkelijker. Voor wetenschappelijke taalstudies is Latijn echt een pré.

Natuurlijk zijn Spaans, Chinees, Russisch en Arabisch tegenwoordig ook heel nuttig. Daarom zijn er genoeg scholen die, ook op HAVO-niveau, één of meer van deze talen aanbieden. Op HBO's heb je hier overigens ook veel meer aan, omdat je in de praktijk veel meer tegen taalbarrières aanloopt dan in de academische wereld, waarin de voertaal vrijwel altijd Engels is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trouwens, het hele Gymnasium - net als het Atheneum trouwens (Athena!) - hebben we van de Grieken. 't Zou toch bar zijn als we daar geen Grieks meer zouden onderwijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kiest bewust voor een gymnasium, dan wel om de taal en de brede ontwikkeling die kinderen op een gymnasium ontwikkelen. Het is ook heel handig om later de medische wereld te betreden, daar is Latijn vreselijk handig voor. Ook oude teksten zijn veel makkelijker leesbaar voor iemand van het gymnasium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarom zou je oude teksten willen lezen -_-