wat is een inzicht?

liefst met een paar voorbeelden als dat kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.1K

Het beste antwoord

Je maakt iets mee, leest iets, denkt ergens over na en beseft opeens dat je ook op een heel andere manier ergens tegenaan kunt kijken, of dat dingen heel anders zijn dan je altijd hebt gedacht.

Een inzicht dat ik zelf door schade en schande heb verkregen: Hulpverleners kunnen allemaal het beste voor hebben met mijn kind, maar IK ben degene die hem het ALLERBESTE ken en dus het allerbeste kan beoordelen of een voorgestelde aanpak enige kans van slagen heeft.
Of: ik kan wel denken dat ik iets duidelijk vraag, maar voor mijn kind moet ik het dan nog NET wat letterlijker zeggen, anders praat ik voor hem wartaal.

Inzichten bij kinderen zijn vaak heel aandoenlijk, zo zei mijn dochter (die tot haar vijfde in de tropen heeft gewoond) na 2 dagen school in Nederland tegen mij: 'Mam, al die kinderen wonen gewoon bij ons in het dorp! En er zijn hier overal speeltuintjes!'

Soms zie je die ogen opeens gaan glimmen en dan hebben ze weer ergens een kinderwereldschokkend verband gelegd dat hun hele wereldje verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat je bijvoorbeeld iets hebt geleerd of ervaren en daardoor ergens 'anders' tegenaan gaat kijken.
Bijvoorbeeld: je deed altijd iets op een bepaalde manier, maar iemand leerde jou het anders te doen, zodat het efficienter verliep. Daardoor heb je een (nieuw) inzicht gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen trouwens ook bedoelen: inzicht: iets wat je op een natuurlijke manier goed afgaat. Als je goed bent in wiskunde, dan heb je daarin inzicht.
Inzicht betekent dat je beter dan eerst weet hoe iets zit of waarom dat zo is. Inzicht krijg je door dingen te leren.
Dat kan doordat je iets zelf meemaakt of doordat je iets gelezen, gehoord, gezien etc... hebt.

Bijvoorbeeld:
Nadat je een biologieles hebt gehad over het hart, heb je meer inzicht gekregen in hoe dat ding werkt en in elkaar zit.

of

Iemand gedraagt zich vaak chagrijnig. Je weet eerst niet waarom. Maar na een tijdje leer je diegene beter kennen en vertelt diegen dat hij het thuis niet naar zijn zin heeft. Je hebt dan meer inzicht gekregen in waarom hij zich zo gedraagt.