Hoe kunnen twee tegenovergestelde vragen hetzelfde antwoord hebben en hiermee dus dezelfde vragen zijn? (zie omschrijving)

Stel de volgende vraag wordt aan een persoon gesteld: "Heb je niet honger?" en die persoon antwoordt met "nee"; vervolgens wordt de volgende vraag gesteld: "Heb je honger?" en wederom antwoordt de persoon met "nee". De eerste vraag is in waarde negatief waar de tweede vraag het tegenovergestelde is, beide vragen kunnen echter met een zelfde waarde worden beantwoord en het zou geen verschil uitmaken. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Dit is een voorbeeld van een negatieve vraagstelling.
Op zich niet fout, maar wel vaak moeilijk te begrijpen en ook moeilijk te beantwoorden.
Dit soort vragen zijn vaak op 2 manieren uit te leggen door de ontkenning in de zin. "Niet" of "geen".

In jouw voorbeeld is gebruik van GEEN beter.:
Heb je geen honger?
Je wil weten of de aangesprokene honger heeft.
Als je vraagt: "heb je honger?" Weet je precies wat er wordt bedoeld.
Het antwoord op beide vragen is hetzelfde.

Andere voorbeelden, waarbij het antwoord steeds hetzelfde is:
Aan iemand vragen die hard heeft getraind;
Ben je moe?
Ben je niet moe?

Aan iemand die de hele middag niets heeft gedronken:
Heb je dorst?
Heb je geen dorst?

Iemand die meemoet met de bus:
Heb je een OV kaart?
Heb je geen OV kaart?

Met het gebruik van een ontkenning in de vraagstelling wordt vaak een soort verbazing uitgedrukt. Je verwacht eigenlijk dat iemand WEL honger of dorst heeft, moe is of de OV kaart heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_(taal)#Negatieve_vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord naar mijn mening, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik stuur je een berichtje. (PB-tje)

Andere antwoorden (2)

Het enige antwoord is: het kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon verkeerd taal gebruik.

Als de vraag is:

Heb je GEEN honger?

Word er dus gevraagd of men voldoende te eten heeft gehad tot op dat moment.

Antwoord men met:

Nee.

Heeft men in het officieel taalgebruik dus honger, men heeft namelijk niet voldoende te eten gehad.

Echter doordat er al zoveel fouten in ons Nederlands zijn geslopen wordt er door de vraagsteller vanuit gegaan dat de bevraagde tegenovergestelde bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Men loopt, men wordt gevraagd en men antwoordt.
De bevraagde loopt, de bevraagde bedoelt.