Waar komt de "rammel" vandaan in: iemand een pak rammel geven?

amigo
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

De betekenis van "rammel" is "slaag" dus het is gewoon een ander woord voor een pak slaag geven.

Toegevoegd na 2 uur:
rammel
` ram - mel 1 de -woord (vrouwelijk) rammels kletskous; 2 de -woord (mannelijk) slaag: een pak rammel
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/rammel

rammel
slaag kletskous
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/rammel

rammel
1) Afrossing 2) Afstraffing 3) Babbelaar 4) Babbelmond 5) Beukpaal 6) Gons 7) Mechanisch klokkenspel 8) Muziekinstrument 9) Muziektermen 10) Pak ransel 11) Persoonsbenaming 12) Ransel 13) Slaag 14) Slec...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ra
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
voor alle moeite en zoekwerk

Andere antwoorden (3)

Een rammel is een voorwerp dat rammelt. In geringschattende betekenis kan het ook op een mond van toepassing zijn. Een persoon die rammelt is iemand die altijd door praat. Maar er kan ook het resultaat van het rammelen mee bedoeld worden: gebabbel of slaag, aframmeling, priegel.
Rammelen betekent: ratelen; schudden; slecht geconstrueerd zijn. Het is een variant van rommelen = een zeker geluid voortbrengen ; een klanknabootsend woord. Je rammelt van de honger want je ingewanden rommelen. Aan de deur werd gerammeld door de klopper te bewegen. En als iemand werd geslagen dan rammelde dat ook.
Amadea
12 jaar geleden
Ik denk dat het deels van rammen komt en deels van rammelen als in; door elkaar schudden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet precies te achterhalen.
Rammeien (met een stormram de poort proberen te forceren) komt het dichts in de buurt.