Hoe lang, of wat is: mum.... in de zin: in een mum van tijd?

Waar komt die "mum" vandaan en hoe lang is het?

amigo
12 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang is het..? 3 letters!

Het beste antwoord

Mum is een 'afkorting' van miminum. Een minimum aan tijd dus.
Volgens het woordenboek betekent een mum dan ook :
1) Handomdraai 2) In een kort ogenblik 3) In een ogenblik 4) Kort moment 5) Kort ogenblik 6) Korte tijd 7) Minimum 8) Ogenblik 9) Ogenblikje 10) Seconde

Zo kort dus, dat de exacte tijdsduur te verwaarlozen is, omdat het toch al voorbij is voor je het weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me weer voor, zoals gewoonlijk -.- Maar toch maar een plus +
amigo
12 jaar geleden
ha gelukkig, toch iemand die begreep dat ik natuurlijk wel weet wanneer je de uitspraak gebruikt. Dat mum van minimum zou komen had ik nog niet overwogen, klinkt zeer geloofwaardig +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt van het Latijnse "minimum", dat "kleinste ding" betekent. Mum = ding dus eigenlijk.
amigo
12 jaar geleden
kijk eens aan hoe later de avond hoe schoner het volk
waarom zet je dat niet in een antwoord widar? is toch een ander antwoord dan dat van marleen, met die uitstap naar het latijn, en ik ben er blij mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het meer een reactie, een uitbreiding, dan een antwoord op zich. Marleen had minimum al genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de combo aan antwoord met uitleg hier ;-)
Samen weten we toch veel, hé.
Amadea
12 jaar geleden
En welke ...... geeft hier nou een negatieve duim voor? Dat is toch absurd!

Andere antwoorden (4)

Evenlang als "in een vloek en een zucht"

Toegevoegd na 2 minuten:
Mu komt misschien van een moment?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekenis van mum :
mum
1) Handomdraai 2) In een kort ogenblik 3) In een ogenblik 4) Kort moment 5) Kort ogenblik 6) Korte tijd 7) Minimum 8) Ogenblik 9) Ogenblikje 10) Seconde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een 'fractie' kan óók zomaar mum zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo snel dat je het eigenlijk niet telt, merkt.