Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel letters heeft het woord BIJL?

Bestaat BIJL uit 4 letters. Dus de klinker I en de medeklinkers B, J en L.
Of uit 3 letters. De klinker IJ en de medeklinkers B en L.

Het gaat er mij om wat de officiële beslissing is hierin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De IJ is een digraaf van de letters i en j. Vaak wordt de ij als een ligatuur omschreven, hoewel in de meeste lettertypes de i en de j niet met elkaar verbonden zijn, maar soms wel dichter bij elkaar gezet.

In de Nederlandse taal wordt de ij soms als één letter beschouwd en vormt hij dan samen met de y de 25e letter van het Nederlandse alfabet.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is dit het beste antwoord vind ik. De IJ komt niet in het alfabet voor (ABC) maar wordt wel gebruikt als samenstelling. Bij puzzels of scrabble is het maar een vakje. Dus in die zin maar 3 letters. Maar als je de letters gaat tellen kom je uit op 4. Op zich wel grappig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil met mijn antwoord dan?

Andere antwoorden (3)

De ij bestaat uit 2 letters dus bijl heeft er 4
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De IJ is geen klinker...het is een samenstelling van de i en de j. Daarentegen is de Griekse Y wel een klinker. Dit is een compleet andere klank en de letter waarmee je de IJ verwart....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een kruiswoordraadsel bestaat BIJL uit 3 letters, maar vanuit het alfabet gezien bestaat BIJL uit 4 letters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geldt dat dan alleen voor het woord BIJL, want van IJSBIJL wordt wel gezegt dat het met 6 letters is geschreven. Als het om die IJ gaat zou IJSBIJL met 5 letters moeten worden geschreven...toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJSBIJL is als puzzelwoord gewoon vijfletterig.
ronaldP
12 jaar geleden
Er wordt ten onrechte bij kruiswoordraadsels vanuit gegaan dan je 'IJ' met 'y' kan vervangen. 'y' spreek je echter uit als 'ie'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
calig, goed opgemerkt. Zelf ben ik een puzzelaar en IJSBIJL behoort tot een woord met 5 letters. Dus een foutje op de site waar ik het voorbeeld vandaan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, wel jammer van de foute ijsbijl inderdaad. :P @RonaldP: De Y spreek je niet altijd uit als 'ie' in het Nederlands. Denk aan: yoghurt, yoga, mysterie, symbool, etc. ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding