Wat betekent de uitdrukking? Die gast spoort echt niet bv

of die gasten sporen/spooren zeker niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.6K
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel je met bv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bv. is een net zo officieel als afkorting voor het woord 'bijvoorbeeld' als bijv.
Amadea
12 jaar geleden
Blijft mijn vraag toch nog steeds onbeantwoord. De uitdrukking is "die gast spoort niet". Wat bedoel je dan met "die gast spoort niet bijvoorbeeld"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beata virgo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea Voel jij je wel lekker of niet?
Amadea
12 jaar geleden
@babyfaced: Lees nou zelf je vraag eens goed. Heeft niks met lekker te maken, maar met onlogica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld de uitdrukking 'die gast spoort niet'.
Zo kun je ook als voorbeeld verzinnen: 'Wat zij doen spoort totaal niet'. Zo kun je nog veel meer -voorbeelden- verzinnen m.b.t. die uitdrukking. Hopelijk is jouw 'vraag' nu wel beantwoord Amadea? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dit is dus niet een fatsoenlijke Nederlandse manier om dat duidelijk te maken. Groot gelijk Amanda!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja + voor Amadea!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben 't met Amadea eens, het is geheel niet gebruikelijk het op die manier te formuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal goede antwoorden al, ze zeggen ook wel: Hij is van het padje af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wil weten wat het betekent als mensen zeggen 'Die gast spoort echt niet'. Je wil niet weten wat het bijvoorbeeld betekent als mensen zeggen 'die gast spoort echt niet'. Dat b.v. slaat in de vraagstelling echt nergens op, ik zou nu net zo goed antwoord kunnen gaan geven op een heel andere vraag want het was maar een voorbeeld. Een voorbeeld van wat?

Het beste antwoord

Dat iemand niet spoort dus een beetje vreemd is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat betekend dat iemand ze niet allemaal op rijtje heeft of te wel een zeer stomme actie uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat iemand ont-spoort, dus zijn gedrag niet in de hand heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporen betekent: overeenstemmen (met iets).
Met 'niet sporen' wordt bedoeld dat het verkeerd loopt; dat de persoon is kwestie niet helemaal goed snik is.
Je zou ook kunnen zeggen dat de gast ontspoord is, het spoort bijster is, of, van het rechte spoor is geraakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
spoort bijster = spoor bijster
Amadea
12 jaar geleden
De uitdrukking komt van treinen, die op het spoor rijden, sporen dus, vandaan. Als je niet spoort, dan klopt er iets niet met je, want treinen werden als zeer nauwkeurig en precies op tijd beschouwd. Een ouderwetse uitdrukking voor ik ga met de trein reizen is ik ga sporen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitdrukking is op verschillende manieren uit te leggen en zeker niet alleen negatief.

Niet sporen = niet in de rails lopen = niet hetzelfde doen als wat iedereen doet.

Vaak wordt dat uitgelegd als : een beetje gek.
En dat wordt vaak bedoelt als je zeg: die gast spoort echt niet. = die figuur is niet helemaal in orde.

Maar het kan ook zijn: afwijkend.
En afwijkend van wat de algemene norm is,
is niet per definitie gek of slecht.
Het kan ook iets zijn waar je trots op bent en wat je dan laat zien door een t-shirt te dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar T-shirt voor een NS-er, om te zeggen "ik spoor NIET", oftewel, "ik ga niet met de trein"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen NS shirt.
Deze shirts kun je gewoon op veel plaatsen
kopen en hebben niets met de NS te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Ik ken een aantal jongens met Asperger die dat shirt met trots dragen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat was even een fout uitgangspunt van mij.
Als een auto goed spoort betekent dat dat hij gewoon rechtuit blijft rijden als je het stuur loslaat (afgezien van invloeden van buitenaf, zoals kuilen in de weg). Als hij niet goed spoort gaat hij afwijken naar links of rechts. Zo is het met mensen ook, als ze geen afwijkingen vertonen die bijgestuurd moeten worden sporen ze wel, en anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporen slaat hier op treinen en rails, niet op auto's. Sporen in de zin van auto's is ook van het treinspoor afgeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de vergelijking met een auto beter, want een trein blijft hoe-dan-ook wel rechtuit rijden. Een auto doet dat alleen als-ie 100% in orde is. Bovendien, heb je nooit van karresporen gehoord? Die bestonden al eerder dan trewinsporen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het maakt niet uit welke vergelijking je beter vindt. De uitdrukking "sporen" komt nu eenmaal gewoon van treinen, niet van auto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand zit hier weer consequent alle antwoorden te minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh een aantal van die minnen is van mij, bij ongeveer de helft van de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je niks beters te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bedenk je eigenlijk zelf geen antwoord als je het zo goed weet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik al bedacht, maar ja, was al gegeven. Dan ga ik niet puntjes scoren en alsnog hier wat neerkwakken. Het spijt me dat je er niet tegen kunt als iemand 't niet met je eens is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, maar wees dan niet zo kinderachtig om links en rechts ongemotiveerde minnen te gaan zitten uitdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze aardig gemotiveerd.