Waar horen spaties tussen "eropingaan"?

Moet je schrijven: "erop ingaan"of "er opin gaan" of "er op ingaan" of "er op in gaan"? Ik kan niet echt een duidelijke regel hiervoor terugvinden in het Groene boekje o.i.d.

Wie weet hoe het moet en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
30.2K

Het beste antwoord

Een handige site hiervoor is die van Onze Taal:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ervanuitgaan

"Voorzetsels en de bijwoorden er, daar, hier of waar worden aaneengeschreven (ervan, daarop, hiernaast, waarmee, etc.), maar een voorzetsel dat onderdeel is van een werkwoord, blijft los staan. In 'We gaan ervan uit dat het zal lukken' blijft uit daarom los staan van ervan.
[...]
Of een voorzetsel onderdeel is van het werkwoord, hangt af van de betekenis. Vaak zult u dit in een woordenboek moeten nazoeken. Hieronder volgen een aantal veelvoorkomende combinaties:
- erop ingaan"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg; handige website ook.

Andere antwoorden (4)

Erop ingaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dit was goed zo, erop ingaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor jullie (eensgezinde) reacties :-) Kan iemand ook uitleggen waarom het op deze manier moet? Wat is de regel precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je "erop" aan elkaar schrijft, moet het dan niet letterlijk zijn dat je ergens "op" gaat? Zelf vind ik het ook een bijzonder moeilijk item in onze taal... wat schrijf je wanneer aaneen ? Goeie vraag van Marjolein.
er op ingaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erop in gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erop ingaan

o.t.t.t.
ik zal erop ingaan
je/jij/hij/zij zal erop ingaan
wij/zij/jullie zullen erop ingaan
o.v.t.
ik ging erop in
jij/je/hij/zij ging erop in
wij/zij/jullie gingen erop in
o.t.t.
ik ga erop in
je/jij/hij/zij gaat erop in
wij/zij/jullie gaan erop in