hoe lang is voorlopig?

Toegevoegd na 6 minuten:
als in de zin van, u heeft een voorlopig contract/regeling
zoiets dergelijks. kwam het vandaag tegen in een brief

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

Tot het onderliggende probleem is opgelost cq de oude situatie is hersteld cq een alternatief is gevonden etc... Dus afhankelijk van de situatie en de factoren die aan de voorlopige toestand ten grondslag liggen. Dan kan bijv 1 minuut (Pin-automaat storing en voorlopig alleen contant betalen) of levenslang zijn (partner verdwenen en voorlopig alleen door het leven)

Toegevoegd na 10 minuten:
Nav toevoeging op vraag: totdat er een definitief contract of definitieve regeling is. Meestal wordt dan ook wel aangegeven wanneer dat gaat gebeuren. Binnen enkele weken / maanden lijkt me redelijk, maar hangt af van de context van het gebeuren (huurcontract ? betalingsregeling ?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voorlopig is net zo lang als het nodig is voordat een nieuwe mogelijkheid of situatie zich voordoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"tijdelijk" en het kan aan de context liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal ervan afhangen in welke context het woord is gebruikt. Het kan enkele weken tot meerdere maanden zijn. Maar het is in elk geval korter dan een half jaar.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar gaat het om een voorlopig contract, dan geeft het woord voorlopig geen termijn aan. Dan betekent het: voorafgaand aan het definitieve; nog niet vast.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het kan, afhankelijk van de context ook nog wel langer duren. Als er wordt gezegd "De rondweg om de stad komt er voorlopig niet" kan het gerust 10 jaar zijn (en soms helemaal nooit, maar dan gaar het niet meer om voorlopig natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je bij: korter dan een half jaar?