Waarom verspreken kinderen zich vaak?

Ik kijk vaak Jeugdjournaal of iets anders. En dan zie je heel erg veel kinderen verspreken. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Oefening baart kunst hea..
Na 8/9 jaar ervaring verspreekt men zich nog weleens, echter als ze ouder worden, vaker gaan spreken, en meer 'oefenen', verspreken ze zich vanzelf minder;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kinderen moeten het nog leren om goed te praten. Verder is hun woordenkennis minder groot dan de meeste volwassenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woordeschat van jonge kinderen is nog niet zo groot, daarom zullen ze vaker naar woorden moeten zoeken.
Ook ineens een microfoon onder je neus van het jeugdjournaal kan je behoorlijk zenuwachtig maken, waardoor je je kan verspreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt ook doordat er ineens iemand met een camera en een microfoon voor hun neus staat. Je zou van minder een beetje zenuwachtig worden.
Ze willen het graag helemaal goed zeggen en worden daar dan weer extra gespannen van. En inderdaad moeten ze ook nog oefenen. Met een spreekbeurt voor de klas wordt er ook heel wat afgestotterd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk door hun enthousiasme. Ze willen graag iets vertellen maar gaan wat te snel daarmee om, daardoor struikelen ze over hun woorden. Bij het ouder worden word je wat bedachtzamer en formuleer je van te voren in je hoofd wat je zult gaan zeggen. Daardoor vermindert het verspreken. Behalve bij vermoeidheid of nervositeit, dan hebben ook volwassenen last van versprekingen.
Amadea
12 jaar geleden
Kinderen zijn nog niet vaardig genoeg om foutloos te kunnen spreken. De meeste volwassenen ook niet trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpelweg omdat het kinderen zijn. Als een kind word geboren kan het slechts huilen. Pas vanaf het eerste levensjaar kan het z'n eerste woordjes zeggen, als het kind een jaar of twee is kan het korte zinnen maken en pas vanaf zijn derde begint hij met echte zinnen maken.
Als je het proces van een kind dat leert praten mee hebt mogen maken is het een wonder dat ze binnen relatief grote tijd zo goed kunnen praten. Als je een peuter hoort praten zul je misschien niet zo snel onder de indruk zijn, maar als je bedenkt op welk niveau ze zijn begonnen is het een wonder. Vooral als je bedenkt dat ze in de tussentijd ook nog leren lopen, leren eten enzovoorts.

Kinderen ontwikkelen zich in een rap tempo van hopeloos wezentje tot mini-mensen, geen wonder dat ze zich af en toe verspreken.
De kinderen die je ziet op het jeugdjournaal zijn vaak al 8+, ook dan moet er nog een hoop geleerd worden op het gebied van taal. Ze hebben rond die leeftijd vaak ook een boel woorden in hun vocabulaire waarvan ze niet weten hoe ze die moeten incorporeren, dan hoor je nogal wat versprekingen. Daarnaast helpt het ook niet echt dat er zo'n enorme camera en bekende presentator tegenover je staat, veel volwassenen worden daarvan al zenuwachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve alle hierboven genoemde redenen zal ook de nog niet zover ontwikkelde motoriek van kinderen ermee te maken hebben. Ze 'struikelen' eerder over hun tong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreken is een incrementeel proces, dat betekent dat je tijdens het spreken al bezig bent met het bedenken en formuleren van je volgende zin; je doet dus meerdere dingen tegelijk. (Kleine) kinderen zijn nog bezig hun cognitieve vaardigheden te ontwikkelen, waardoor ze niet goed kunnen denken en spreken tegelijk. Ze spreken direct uit wat ze denken en tijdens dat spreken formuleren ze hun zin. Daardoor kunnen er wat versprekingen ontstaan. Ook weegt natuurlijk mee dat hun taalontwikkeling nog niet optimaal is en ze dus naar de juiste woorden moeten zoeken. Motorische ontwikkeling is hier niet van toepassing, want het juist uitspreken van de klanken en woorden kunnen kinderen al met een paar jaar.