Wat betekent het als iemand 'toché' Zegt?

Ik weet niet precies hoe je het schrijft en wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn dit soort woorden te herleiden naar het Engels. Touch.

Antwoorden (4)

touche (met accent op de e)
het betekent zoiets als; daar heb je me, raak!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
touché +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
manneke
12 jaar geleden
Ook in de biljartsport wordt deze term gebruikt.Je hebt dan een van de ballen met de hand of arm aangeraakt.
je beurt is dan voorbij.
'Touché' (Frans voor 'geraakt') zeg je als je in een discussie respect heeft voor het argument van de ander. Bijvoorbeeld:

A: ''De kleur rood vind ik niet mooi.''
B: ''Je draagt zelf een rood shirt.''
A: ''Touché...''

Het is niet het beste voorbeeld, maar ik hoop dat je het ongeveer snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent inderdaad "geraakt" - het wordt dan ook in de schermsport gebruikt bij een treffer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij het volleyen is het een term die je vaak hoort. De bal mag maximaal drie keer geraakt worden vóór hij over het net moet. Soms is het moeilijk te zien of een speler de bal wel of niet geraakt heeft. In dat geval wordt er "touché" geroepen. Betekent nu dus eigenlijk zoiets als 'hands' in de voetbalsport.
Maar je gebruikt 'touché' ook als je een rake opmerking van iemand hoort. Die zit!