Wanneer en waarvoor wordt een punt komma (;) gebruikt in een zin?

Wanneer je een dubbele punt gebruikt, weet ik wel, maar een ; ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
63.9K

Het beste antwoord

Een puntkomma of een kommapunt is een leesteken dat midden in een zin wordt geschreven. Achter een puntkomma komt dan ook geen hoofdletter. De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Een richtlijn voor het gebruik van een ";" is: als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen liggen duidelijk in elkaars verlengde of zijn zonder elkaar weinigzeggend dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden om zowel enige scheiding aan te geven als de delen enigszins bij elkaar te betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk verhaal. Of het ook duidelijk in de praktijk te brengen is, moet ik nog even bekijken.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig mee eens. Nu hoef ik dat verhaal niet op te schrijven....

Andere antwoorden (3)

Een ; wordt soms gebruikt voor een opsomming in een zin, maar daar hoort in feite een gewone , Een puntkomma heeft dus geen enkel nut, of 't is in een lijstopsomming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Leestekenwijzer door P.J. van der Horst zegt er het volgende van:

"De puntkomma is een moeilijk leesteken. Daarom wordt die niet zoveel gebruikt. Men gebruikt liever een punt of een komma, maar de puntkomma verdient soms de voorkeur.
We gebruiken de puntkomma in twee gevallen:
1. om verband aan te geven;
2. in opsommingen"

De waarde van het leesteken ligt ergens tussen de punt en de komma. De puntkomma heeft een dubbele functie: afsluiten van een mededeling (zoals de punt) èn aangeven dat er een mededeling volgt die nauw samenhangt met de vorige (zoals de komma).

Meer voorbeelden in de Leestekenwijzer (SDU uitgeverij, 1990, of latere druk) op blz. 35 e.v.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 bedankt.
Een puntkomma wordt geplaatst tussen twee zinnen. Dit leesteken sluit de eerste mededeling af en kondigt aan dat de mededeling daarna er nauw verband mee houdt. De waarde van de puntkomma ligt ergens tussen die van de punt en de komma.

Een puntkomma wordt vaak fout gebruikt in een opsomming. Een puntkomma diende oorspronkelijk vooral om twee hoofdzinnen met elkaar te verbinden. De vuistregel om te controleren of een puntkomma op de goede plaats staat is dan ook de vraag beantwoorden of je hem kunt vervangen door een punt (.). Kan dat niet, dan wordt de puntkomma foutief gebruikt.