Wat is het verschil tussen: ironisch, sarcastisch en cynisch?

Iets is ironisch als je een uitspraak doet over iets, terwijl je het tegenovergestelde meent: boh het is mooi weer (terwijl het regent), wauw het eten ziet er lekker uit (terwijl het er niet uitziet)

Deze snap ik dus wel...,maar hoe zit dat met sarcasme en cynisme?

''Wil je met mij graag gaan shoppen?''
''Ja natuurlijk wil ik dat! Ik wil niets lievers dan dat!''
''Serieus?''
''Dus echt niet he...''

Is dit nu sarcastisch, ironisch of cynisch te noemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
53K
Amadea
12 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-ironie-sarcamse-cynisme.111755, http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-ironie-sarcasme.9711, http://www.goeievraag.nl/vraag/noem-manier-woordgebruik.141865, http://www.goeievraag.nl/vraag/mens-gebruik-sarcasme.49496, http://www.goeievraag.nl/vraag/ironie.34080
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je uitleg van ironisch is verkeerd, dat is sarcasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht blijkbaar heb je toch gelijk, van wiki: De omkering, de vorm waarbij precies het tegengestelde gezegd wordt van wat men bedoelt. Dat is me een lieve jongen.
Nou, het is me wat moois.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo gemakkelijk, he? :D
En die links heb ik al bekeken voordat ik deze vraag vroeg, Amadea, maar in die vragen vond ik niets over cynisme, dus ik dacht laat ik de vraag dan maar over ze alledrie gaan, want ze lijken zo veel op elkaar.

Het beste antwoord

Nee, je voorbeeld is nog steeds ironisch.
Ironie is fijntjes, en mild.
En inderdaad zegt men dan vaak het tegenovergestelde van wat men bedoelt.

Sarcasme is echt wel zwaarder, grover en ook naarder.
Sarcasme is namelijk bittere, bijtende spot.
Voorbeeld: Mijn man heeft kanker en noemt zichzelf wel eens "de kankerlijer".
Omdat hij dat zelf zegt is het sarcastisch.
Als een ander het zegt is het schelden.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ( gerede twijfel ) tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.
Het is vaak wreed en gevoelloos.
Voorbeeld: Stel dat iemand tegen mijn man zegt: waar maak je je druk om, je hebt toch kanker en gaat toch snel dood.

Hier nog een bron waar het verschil goed wordt uitgelegd:
http://sites.google.com/site/liebregtsknip/stijlfiguren/ironie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is me helemaal duidelijk =P Het hangt dus af van de manier waarop je het zegt.
Ironisch (kan door de beugel) --> Sarcastisch (bitter en gemeen) --> Cynisch (zonder gevoelens en nadenken...heel erg gemeen)
Zie ik het zo goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker is de manier waarop iets gezegd wordt heel erg belangrijk.
En ook helpt het als je degene kent die iets zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel iedereen! Ik snap het nu volkomen =]

Andere antwoorden (4)

Het voorbeeld wat je noemt lijkt me sarcastisch.

Een verschil tussen de drie ligt hem in de verschillende gradaties;
ironisch is meestal vrij zacht en niet zo 'gemeen klinkend', meer licht spottend
sarcastisch is al wat feller en harder, komt ook vaker verkeerd over
en cynisch zou je ronduit zwartgallig kunnen noemen

*verbeter me als ik het fout heb :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct. +
nou.. als je het een zegt terwijl je het tegenovergestelde bedoelt, is dat dus ironisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan shoppen, niets liever dan dat! : Dit is sarcastisch want beledigend voor de gevoelens van de ander. De gesprekspartner vraagt zich af in hoeverre je dit meent en of hij/zij zich beledigd moet voelen.
Cynisch zijn de opmerkingen over dingen waar iedereen over geschokt is: bvb: "net goed dat Griekenland failliet is", of "een nieuwe wereldoorlog is de oplossing van de economische problemen" enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ironie; " Je krijgt een klein stukje taart en zegt; Oh, zó groot?"
Dit is een milde vorm van spot.
Sarcasme; "Je vader was jarig en je was er niet. Zo toon je echt weer je liefde voor je familie"."
Dit is bijtende spot.
Cynisme; " Dacht je echt dat hij maar iets van liefde voor zijn vader kon voelen?"
Dit is de meest schaamteloze manier van spot drijven.
Hier worden goede bedoelingen van anderen spottend opgevat. Het is een stijlfiguur maar ook een houding die voorkomt uit wantrouwen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Jouw voorbeeld over 'shoppen' vind ik meer sarcastisch klinken. Dit zit tussen ironie (vriendelijk) en cynisme ( gemeen en schaamteloos)
amc