Hoe spreek je treasure uit?

Is dat dan tresjur of triesjur? En waarom? Of ligt dat aan het land en streek hoe ze het uitspreken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Als tresjur. Er zijn veel van die woorden in het Engels;

Je schrijft ze anders maar spreek ze nagenoeg hetzelfde uit. Voorbeeldjes:

Stake en Steak, brake en break, grate and great, sunday and sundae, bare en bear etc etc.

Great spreek je ook niet uit als griet. Er zijn geen regeltjes voor wanneer je het uitspreekt als è of ie. Dit is alleen te leren bij vocale lessen of gewoon ondervinden in het buitenland;

- Help I was attacked bij a bear!
- Attacked by a bottle of beer you say? ;-)

Toegevoegd na 13 minuten:
P.s. ik had verkeerde button geklikt, dit antwoord staat ook bij een van de reacties. Excuses voor de verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je spreekt het uit als tchresheur. Natuurlijk spreken Britten en Australiërs dit anders uit

Toegevoegd na 7 minuten:
je kan eventueel naar google vertalen gaan. Daar kan je op 'luisteren' klikken. Dan hoor je het woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tresjur het is een Engels woord maar de dialecten zouden kunnen verschillen als je tresjur zegt begrijpt iedereen het wel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar treat is triet toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is daar dan een regel voor wanneer ea ie word of e?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij niet, kijk anders op howjsay.com (volgens heette doe site zo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als tresjur. Er zijn veel van die woorden in het Engels; Je schrijft ze anders maar spreek ze nagenoeg hetzelfde uit. Voorbeeldjes: Stake en Steak, brake en break, grate and great, sunday and sundae, bare en bear etc etc. Great spreek je ook niet uit als griet. Er zijn geen regeltjes voor wanneer je het uitspreekt als è of ie. Dit is alleen te leren bij vocale lessen of gewoon ondervinden in het buitenland; - Help I was attacked bij a bear!
- Attacked by a bottle of beer you say? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat T74 hier zegt. Tresjur is overigens meestal wel goed. Zeker in the UK. Andere landen of streken kan verschillen zelfs in een land. Wist je dat either ook uitgesproken word als "ieder" maar ook "aider" and again als "agen" and "ageen". Ik kijk vaak naar de Engelse serie Politie op de hielen. Als je dat Engels hoort in vaak plat Londens dat lach ik me dood. I do it for my own safety wordt zo grappig uitgesproken. Vooral safety.
Treasure wordt uitgesproken als trezjur met de klemtoon op de eerste lettergreep.