Ik spreek al een paar jaar Engels op het werk. Meestal gaat zonder problemen, alleen er zijn ook momenten dat dit totaal niet lukt. Hoe komt dit?

Soms lukt het totaal niet, en kan ik de woorden niet vinden die ik anders moeiteloos spreek. Voor mijn gevoel heeft het niets met onzekerheid oid te maken. De personen waar ik mee communiceer zijn vrijwel altijd dezelfde.

Toegevoegd na 1 uur:
Er wordt trouwens overwegend Nederlands gesproken, alleen mijn baas en sommige collega's spreken enkel Engels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Dit heeft met meerdere factoren te maken.
Het kan zijn dat je misschien praat met iemand waarvan jij onbewust vindt dat hij beter Engels praat. En je je dus iets nerveus voelt. Indien dat niet het geval is an het ook zijn dat je misschien iets vermoeid bent.

Wat ik heb is dat wanneer ik erg vermoeid ben mij zelf veel verspreek. Ik moet er dus altijd voor zorgen dat ik op tijd naar bed ga wanneer ik zakelijke besprekingen heb. Anders zal ik geen goede indruk achterlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Edje, bedankt voor de tips. Het heeft absoluut niets met nerveusheid te maken. Wel kan het misschien door vermoeidheid komen. Ik zal je tips in elk geval meenemen. Bedankt! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (5)

Misschien heb je dan te veel andere dingen aan je hoofd. Als je te veel gedachten hebt of zorgen dan willen sommige dingen die je normaal makkelijk af gaan even niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Heb ik zelf ook met talen. Ik moet er vaak weer even inkomen, voordat ik er weer goed mee uit de voeten kan. Als je de hele dag in het Nederlands gedacht hebt, is het soms moeilijk omschakelen. Als je bijv net een engels of duits programma op tv of radio hebt gehoord, gaat het makkelijker.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stelt me gerust dat jij dat ook hebt. Het inderdaad kan best zijn dat het komt doordat ik overwegend Nederlands om me heen hoor de hele dag en dan zomaar moet schakelen. Goed antwoord! Sowieso een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, het overschakelen is soms lastig. En daar bedoel ik mee dat als je "echt" Engels spreekt, je niet in je hoofd aan het vertalen bent, maar ook echt Engels denkt/spreekt.
Als je twee talen door elkaar spreekt raak je soms even in de war.
Ik zat ooit in een vliegtuig naar huis, en had al die tijd engels/nederlands gesproken. Het was een duitse luchtvaartmaatschappij, en ik kon even zelf niet meer in het duits vertellen dat ik graag koffie wilde. Van het Nederland-Engels nog even Duits erbij ging niet meer lukken..
Misschien heb je het bij bepaalde mensen dat er extra druk op je staat of de persoon een functie boven jou heeft en jou moet beoordelen en dat je alles wilt goed doen, ik heb het zelf vaak bij mensen die vloeiend engels spreken.
12 jaar geleden
Maar in het Nederlands kan je toch ook wel eens niet op een woord komen?
Omdat dit nou Engels is, zie je het anders, maar is het echt anders?? Het kan toch altijd gebeuren dat je even een woord niet weet?
Mijn man kon eens niet op het woord 'raam' komen, in het Nederlands!! En hij is Nederlands he? Hij wist toen alleen nog 'fenetre' te zeggen, in het Frans dus...

Dus mijn idee: gewoon doorgaan, dit heb je soms, in welke taal dan ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tommie, even een vraagje: telefoneer je veel met een dect telefoon, of staat deze in je directe omgeving, of bel je veel mobiel? Zo ja, dan zou volgens mij de oorzaak daar kunnen liggen (digitaal gepulste straling). Zo nee, ik heb geen idee.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar je antwoord, ik had namelijk hetzelfde en sinds ik weer met een gewone (draad-) telefoon bel gaat het weer goed. Maar misschien is het toeval.

Dit zal me wel weer wat negatieve duimpjes opleveren, maar ja....Misschien ben je er wel mee geholpen.