De proef op de som komt van oorsprong wel gewoon uit het rekenen. Als je bijvoorbeeld een staartdeling hebt gemaakt, en daar komt een antwoord uit, kun je de proef op de som doen om te kijken of je het goed hebt gedaan: je vermenigvuldigt het antwoord met het getal waardoor je deelde (deler). Daar moet dan het getal dat je moest delen(deeltal) uitkomen. Als dat klopt, heb de de deling goed gemaakt.

Tegenwoordig wordt 'de proef op de som' ook buiten het rekenen gebruikt, maar eigenlijk betekent het nog steeds ongeveer hetzelfde: je controleert of het echt wel klopt wat je denkt, of wat er beweerd wordt, door het uit te proberen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dan ga je kijken of iets wel echt zo uitpakt als wordt gezegd. Bijvoorbeeld: iemand zegt dat als je zoutzuur bij chloor doet dat dit gaat knetteren:

We nemen de proef op de som door het uit te proberen( je gaat dus kijken of dit zo is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoeken of iets echt klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de proef op de som nemen [onderzoeken of het echt klopt]
het leveren van een bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets uit de theorie in de praktijk uitvoeren .
Kijken of het klopt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werd er gerekend met potlood en papier. En mensen maken gemakkelijk fouten. Om wat vertrouwen te hebben in een optelling, was het handig die te controleren. Bijvoorbeeld door nogmaals op te tellen -bijvoorbeeld in een andere volgorde-. De som werd zo beproefd.