Wat is het verschil tussen sadisme, sadomasochisme en masochisme?

Sorry voor de misschien beetje rare vraag, maar ik weet het echt niet en durf het ook niet te googelen omdat ik bang ben dat ik op rare sites kom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
53.8K
Kimath
12 jaar geleden
tip, gebruik Urban Dictionary voor termen waarvan je niet precies weet wat het is. www.urbandictionary.com
Van sommige dingen was ik blij dat ik niet bij Google Images zat XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Soms wil ik namelijk wel weten wat zo'n woord betekent, maar wil ik geen rare plaatjes/rare sites.
Kimath
12 jaar geleden
daar is die site super handig voor :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan wel zien of het ergens op #slaat# natuurlijk.
maar google images lijkt me niet altijd een oplossing in bepaalde gevallen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sla me, zei de masochist.
Nee, ze de sadist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotte: dit soort termen staan gewoon in het woordenboek of encyclopedie .
http://www.encyclo.nl/begrip/sadistisch

Het beste antwoord

Sadisme:
seksuele drift gericht op kwelling van het voorwerp der begeerte voor en gedurende de bevrediging, genoemd naar Donatien Alphonse François, markies de Sade (1740-1814), een Frans schrijver die een dergelijk verschijnsel in zijn boeken beschreef;

Een sadist is iemand die er (sexueel) plezier aan beleeft om een ander pijn te doen.
Dat is dus de actieve partij.

Masochisme = bepaalde psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van lichamelijke pijn en van vernedering noodzakelijk is om tot seksuele bevrediging te komen.
Het beleven van (seksueel) genot aan onderwerping of kleinering, waarbij het de "masochist(e)" erom gaat door de partner te worden verleid/gemanipuleerd en door hem/haar gedomineerd, gekweld of vernederd te worden. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn.
Dat is dus degene die het ondergaat.

Sadomasochisme (SM) is een vorm van seks waarbij mensen opgewonden raken als ze macht of onmacht voelen, en soms ook pijn.
Het is dus een combinatie van sadisme: plezier in het aandoen van pijn, en masochisme: plezier in het ondergaan en onderdrukken van pijn.

De woorden zijn niet altijd seksueel getint:
Een sadist is ook wel iemand die het gewoon lekker vind om ander te kwellen en te sarren en pijn te doen.
En een masochist is ook wel iemand die aan zelfkastijding of zelfkwelling doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg!
Nu begrijp ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Andere antwoorden (2)

Sadisme: graag anderen iets aandoen
Masochisme: graag iets aangedaan krijgen door anderen
Sadomasochisme: combinatie van de andere twee.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, snellie bamibal ;-) dat is weer een keurig antwoord +
Kimath
12 jaar geleden
@Loenie: vertel!
bamibal
12 jaar geleden
Eh.. stamppot :-)
Kimath
12 jaar geleden
hahaha, leuke :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHA loenie toch!!!! :O))
Sadomasochisme is een combinatie van sadisme: plezier in het aandoen van pijn, en masochisme: plezier in het ondergaan en onderdrukken van pijn